اولین مطالعه ملی درباره انتقال کرونا از طریق هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد که بر اساس آن ویروس عامل کووید-۱۹ در نمونه‌های هوای اتاق‌های بیماران کرونایی مشاهده نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به‌منظور پاسخ به هوابرد بودن کرونا ویروس جدید، اولین مطالعه در ایران و یکی از پنج مطالعه در دنیا تحت عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید -۱۹) در هوای اتاق‌های ICU بیمارستان امام خمینی شهر تهران» منتشر شد.

دکتر محمد صادق حسنوند مجری طرح و نویسنده مسئول مقاله و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به‌منظور ارائه شواهد علمی در خصوص انتقال کرونا ویروس جدید در هوا محققان پژوهشکده محیط‌زیست و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه‌ای را تحت عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در هوای اتاق‌های ICU مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران» در اسفندماه ۱۳۹۸ در اتاق‌های بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام دادند که مقاله آن به چاپ رسید.

وی افزود: با توجه به همه‌گیری کووید -۱۹ در دنیا یکی از اصلی‌ترین سؤال‌هایی که ذهن محققان را درگیر کرده این است که روش‌های انتقال این ویروس کدامند؟ در حقیقت با توجه به شواهد موجود، برخی از محققین معتقدند که SARS-CoV-۲ (ویروس عامل کووید -۱۹) هوا برد (airborne) است و برخی دیگر با این بحث مخالف هستند.

حسنوند افزود: برای پاسخ به این سوال و ارائه شواهد علمی در این مورد، مطالعه‌ای تحت عنوان «بررسی حضور SARS-CoV-۲ (عامل بیماری کووید ۱۹) در هوای اتاق‌های ICU مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) شهر تهران» توسط پژوهشکده محیط‌زیست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در اسفندماه ۱۳۹۸ به تصویب رسید. این تحقیق با همکاری مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مراحل نمونه‌برداری از هوای داخل اتاق‌های بستری بیماران کرونایی و انجام آزمایش‌های مربوطه در اواخر اسفندماه ۱۳۹۸ صورت گرفت و مقاله این مطالعه در فروردین ماه در مجله Science of the Total Environment به چاپ رسید. در حقیقت این تحقیق جز اولین مطالعات در دنیا در خصوص بررسی انتقال کووید ۱۹ از طریق هوا بوده است.

حسنوند تصریح کرد: در این مطالعه به منظور بررسی airborne بودن این ویروس، تجهیزات استاندارد نمونه‌برداری هوا در فاصله حداقل دو تا پنج‌متری از تخت بیماران مبتلا به کووید ۱۹و در ارتفاع حدود یک و نیم متری از کف نصب شدند. همچنین پارامترهای جانبی دیگری ازجمله تعداد ذرات معلق هوا، درجه رطوبت و دی‌اکسید کربن هم سنجش شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج این تحقیق، در هیچ‌کدام از نمونه‌های هوای اتاق‌های بیماران کرونایی، SARS-CoV-۲ (ویروس عامل کووید -۱۹) مشاهده نشد و یافته‌های این مطالعه همانند نتایج مطالعات انجام‌شده در سنگاپور، هنگ کنگ و … بوده است.

حسنوند گفت: گرچه در این مطالعه ویروس عامل کووید -۱۹ در هیچکدام از نمونه‌های هوای داخل اتاقهای بستری بیماران کووید ۱۹ مشاهده نشد؛ اما با توجه به اینکه تاکنون شواهد محدودی در دنیا در این زمینه منتشر شده است، انجام مطالعات بیشتر به صورت experimental و در نظر گرفتن شرایط مختلف بسیار ضروری است.

توضیح اینکه با توجه به شواهد «موجود» سازمان‌های معتبر دنیا نظیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا (US. CDC) تاکنون بحث هوابرد بودن این ویروس را تائید نکرده‌اند.