یک استاد ایرانی دانشگاه نورث وسترن وصله هوشمندی ابداع کرده که با تحلیل عرق انسان می تواند نشانگرهای بدن را رصد کند. از این فناوری برای رصد نشانگرهای حیاتی مبتلایان به کرونا استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیجیتال ترندز، شرکت «اپیکور بیوسیستمز» وصله های هوشمندی ساخته که قابلیت های مختلفی دارند. روزبه غفاری مهندس پزشکی زیستی، کارآفرین و استاد دانشگاه نورث وسترن موسس و مدیرارشد اجرایی این شرکت است.

وصله های هوشمند این شرکت می توانند عرق افراد را تحلیل کنند. به طور دقیق می توان از این وسیله برای اندازه عناصر موجود در عرق ورزشکاران و افراد مختلف استفاده کرد، حتی می توان از آن برای مقاصد پزشکی و کمک به رصد نشانگرهای حیاتی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز بهره گرفت.

غفاری در این باره می گوید: ما مشغول توسعه دو نوع وصله هستیم که کاربردهای مختلفی دارند. یکی از آنها وصله ای با قابلیت تغییر رنگ است که ورزشکاران می توانند از آن استفاده کنند. وصله دیگر مجهز به بلوتوث است و می تواند نشانگرهای موجود در عرق کارگران دکل های نفتی و کارخانه ها را رصد کند.

یک  نمونه این گجت پوشیدنی «وصله عرقGx» نام دارد که با همکاری شرکت «گاتورید» ساخته شده است. وصله مذکور از آغاز ۲۰۲۰ میلادی تحت آزمایش است و محققان امیدوارند در نیمه دوم سال آن را برای مشتریان عرضه کنند.  این وصله می تواند میزان عرق کردن و غلظت کلرید سدیم عرق را اندازه گیری کند.

البته نسخه های دیگر فناوری این وصله نیز در حال توسعه هستند که باتری هایی در آن تعبیه شده و اجزای مختلفی دارند تا به کمک آن نشانگرهای رصد شده را تحلیل کنند. به وسیله این فناوری ها می توان سطح نشانگرهای مختلف مانند لاکتات(نمک اسید لاکتیک)، گلوکز، کورتیزول را رصد کرد. این نشانگرها اطلاعات ارزشمندی درباره فیزیولوژی کاربر، میزان آب و سطح استرس او فراهم می کنند. می توان با کمک یک اپلیکشن موبایل این اطلاعات را تحلیل کرد.

این فناوری در حوزه پزشکی کاربرد دارد. غفاری در ادامه می گوید:  ما اکنون در مراحل اولیه استفاده از این فناوری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هستیم. همکاری با شرکت هایی مانند لئو فارما و گاتورید  به ما کمک کرد تا وصله های ردیابی عرق بدن را برای بررسی نشانگرهایی مانند کورتیزول  و سیتوکین ها به کار گیریم که به میزان استرس و واکنش ایمنی بدن انسان مرتبط است. 

محققان معتقدند با استفاده از این وصله ها می توان نشانگرهای مرتبط با ابتلا به کووید۱۹ را رصد کرد.