مدیرکل دفتر جشنواره‌های سازمان سینمایی ضمن اشاره به تراکم بالای رویدادهای سینمایی در نیمه دوم سال جاری از احتمال برگزاری برخی از جشنواره‌های فیلم به صورت آنلاین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شیوع ویروس کرونا طی نزدیک به سه ماه اخیر، تأثیر مستقیم بر رویدادهای هنری در ایران و جهان داشته است. بسیاری از رویدادها ناگزیر تصمیم به تعطیلی گرفته‌اند و برخی صورت برگزاری آنلاین را برای ارتباط از راه دور هنرمندان برگزیده‌اند.

جشنواره‌های سینمایی بسیاری هم در سطح الف رویدادهای جهانی در سایه تهدید کرونا یا گزینه «تعویق» را انتخاب کردند یا تن به «لغو» داده‌اند. در ایران اما به دلیل خلوتی تقویم رویدادهای سینمایی در دو ماهه اسفند و فروردین هنوز شاهد تغییر جدی در فرآیند برگزاری رویدادهای مهم سینمایی نبوده‌ایم و تا کنون جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است که به دلایل فراهم نبودن شرایط میزبانی از مهمانان خارجی فعلاً زمان برگزاری‌اش به خردادماه موکول شده است.

سید روح الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌های سازمان سینمایی و رئیس شورای جشنواره‌ها به‌عنوان متولی رسمی سامان‌دهی تقویم رویدادهای سینمایی در طول سال، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احتمال به تعویق افتادن جشنواره‌های فیلم در سال جاری و چگونگی برگزاری این رویدادها گفت: در شورای جشنواره‌های سازمان سینمایی در رابطه با چگونه برگزاری جشنواره‌های پیش رو بحث‌هایی شده است تا بتوانیم راهکار مناسب را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: البته طی گفتگوهایی که در این زمینه داشتیم تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که پیش از هر چیز باید دید به تعویق افتادن جشنواره‌ها چه شرایطی را برای هر رویداد به‌وجود خواهد آورد. به‌خصوص که در حال حاضر شاهدیم برگزاری جشنواره‌ها دارد به سمت نیمه دوم سال سوق پیدا می‌کند و این امر سبب می‌شود تا با یک ترافیک در برگزاری رویدادهای سینمایی در ۶ ماهه دوم سال مواجه شویم؛ به همین دلیل نیاز به برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه داریم.

مدیرکل دفتر امور جشنواره‌ها تاکید کرد: به دنبال راه‌های جایگزین برای برگزاری برخی از جشنواره‌ها از جمله برگزاری آن به شکل اینترنتی و در فضای مجازی هم هستیم.

وی توضیح داد: البته باید مطالعه بیشتری داشته باشیم تا تجربه‌های جهانی را در این مورد بررسی کنیم. پیش‌بینی می‌کنم احتمال دارد تا ۱۵ اردیبهشت ماه به یک جمع‌بندی نهایی درباره چگونگی برگزاری جشنواره‌ها سینمایی در سال جاری برسیم.

حسینی در پایان در پاسخ به این پرسش که فشرده برگزار شدن جشنواره ممکن است باعث شود برخی از این رویدادها از اهداف اصلی خود فاصله بگیرند، گفت: در سال‌های پیش جشنواره‌های سینمایی در کشور با فاصله زمانی مناسب برگزار می‌شدند و این به آن معنا است که برای برگزاری هر رویداد کارکرد اجتماعی و فرهنگی هم پیش‌بینی کرده بودیم، همزمان برگزاری یک جشنواره باید نسبتی با تولید فیلم در یک حوزه مشخص هم داشته باشد. زمانی که همه جشنواره بخواهند پشت سرهم برگزار شوند، طبیعتاً دیگر به کارکردها توجهی نمی‌شود، به همین دلیل معتقدم اگر در چنین شرایطی رویدادها کارکرد اساسی خود را از دست بدهند، برگزاری آن‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و بهتر است که تصمیم به تعطیلی گرفته شود.