امروزه برای خواندن کتاب‌های الکترونیک وسیله‌های همراه زیادی در بازار است؛ از جمله آمازون کیندل. با وجود انواع و قیمت‌های مختلف این ابزار در بازار، استفاده از آن هنوز در جامعه فراگیر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کتابخوان الکترونیک نوعی وسیله الکترونیکی قابل حمل است که در اساس برای خواندن کتاب‌ها و نشریات الکترونیکی طراحی شده است. هر وسیله‌ای که قادر به نشان دادن متن روی صفحه خود باشد می‌تواند به عنوان کتابخوان الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد ولی این وسایل مزایای فناوری کاغذ الکترونیک را ندارند. کاغذ الکترونیک امکان شارژ طولانی‌مدت و مهم‌تر از آن، مطالعه زیاد با استفاده از کتابخوان بدون آسیب به چشم را فراهم می‌کند.

طراحی ایبوک‌ریدر طوری است که باعث می‌شود قابلیت‌های جابه‌جایی، خواندن (به ویژه زیر نور خورشید) و طول عمر باتری بهینه شود. یک کتابخوان الکترونیکی بدون این‌که فضای زیادی را اشغال کند، قادر است محتوای دیجیتالی‌ای را نگهداری کند که معادل صدها کتاب چاپی می‌شود.

در سال 1991 شرکت سونی برای اولین بار ابزار مطالعه کتاب الکترونیک را در ایالات متحده عرضه کرد. این دستگاه قادر بود محتویات یک دیسکت نوری هشت سانتیمتری را با ظرفیت ذخیره‌سازی صد هزار صفحه متن، نمایش دهد. البته هنگام عرضه این محصول، چند کتاب الکترونیک از جمله دایره‌المعارف کامتون، فرهنگ واژگان امریکن هریتیج و اصطلاح‌نامه روژه در بازار وجود داشت. دستگاه تولیدی شرکت سونی به‌رغم برخورداری از قابلیت جست‌وجوی واژگان کلیدی، چندان خوش‌دست نبود و مورد پسند کاربران واقع نشد.

در سال 1991 شرکت اَپِل نیز محصولی جدید به بازار عرضه کرد که در مقایسه با ابزار مطالعه کتاب الکترونیک شرکت سونی، از کیفیت بالاتری برخوردار بود. به دنبال عرضه این محصول، شرکت وُییج در سال 1992 اقدام به نشر مجموعه‌ای از آثار چندرسانه‌ای خود کرد که با این دستگاه سازگاری داشت.

امروزه برای خواندن کتاب‌های الکترونیک وسیله‌های همراه زیادی در بازار است؛ از جمله آمازون کیندل. با وجود انواع و قیمت‌های مختلف این ابزار در بازار، استفاده از آن هنوز در جامعه فراگیر نشده است. تکنولوژی جوهر الکترونیکی کمک زیادی به امکان مطالعه بلندمدت با کتابخوان‌های دیجیتال کرد.در حال حاضر محبوب‌ترین کتابخوان‌های الکترونیکی عبارتند از آمازون: کیندل، کیندل تاچ، کیندل پپروایت، بارنز اند نوبل: نوک، نوک سیمپل تاچ، نوک سیمپل تاچ گلولایت، بوکین، اکتاکو، کوبو، اونیکس، پاکت بوک، سونی ریدر.

 

اپلیکیشن‌های کتابخوان فارسی فعال در ایران

در سال‌های اخیر، کتاب‌های بسیاری به‌ صورت الکترونیک به بازار عرضه شده است که این خود گویای رشد و رواج روزافزون کتاب الکترونیک میان کاربران است. اپلیکیشن‌های کتابخوان سعی دارند شکاف بین مطالعه و شبکه‌های اجتماعی را پر کنند. این اپلیکیشن‌ها فضایی مثل یک فروشگاه کتاب و کتابخانه را برای افراد تداعی می‌کنند و کاربران می‌توانند از محتوای این کتابخانه در ابزارهای الکترونیکی گوشی و تبلت بهره ببرند. اپلیکیشن‌های اولیه شامل پی‌دی‌اف انتشارات یک ناشر بودند؛ یک اپلیکیشن ساده در گوشی بدون هیچ ویژگی یا قابلیت خاصی. کاربر فقط می‌توانست منابعش را از آن‌جا تهیه یا خریداری کند. در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۱‌، اپلیکیشن‌هایی به ناشران معرفی شدند؛ اپلیکیشن‌هایی با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و خدمات قابل‌توجه در قیاس با گذشته. از میان آن‌ها می‌توان به نرم‌افزار فیدیبو، طاقچه و کتابراه اشاره کرد. در این بخش قصد داریم زمان شروع فعالیت این اپلیکیشن‌ها و مزایا و معایب هر کدام را به طور مختصر بررسی کنیم.

فیدیبو

فیدیبو اولین سامانه مولتی‌پلتفرم تولید و توزیع کتاب الکترونیک و صوتی در خاورمیانه است که مبتنی بر استانداردهای جهانی صنعت نشر و با رعایت کامل قانون جهانی کپی‌رایت طراحی و اجرا شده است. طبق گزارشی از سوی مشرق‌نیوز، این سامانه توانسته بیش از ۳۰۰ ناشر ایرانی و همچنین چندین ناشر بین‌المللی را با خود همراه کند و تاکنون بیش از 33 هزار کتاب و کتاب صوتی را در خود جای داده و امیدوار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن شعار اولیه خود را یعنی «مطالعه آزاد برای همه، همه‌وقت، همه‌جا» تحقق بخشد.

مزایا:

- جامع بودن از نظر تعداد کتاب‌ها و نشریات

- امکان برخورداری از تخفیف‌های دوره‌ای

- دارا بودن کتاب‌های رایگان

- دارا بودن نسخه ویندوز و ios و اندروید

- خواندن برخی کتاب‌های رایگان در مترو

- باز کردن پی‌دی‌اف‌های دیگر توسط اپلیکیشن فیدیبو

- امکان انتخاب فونت و اندازه متن و تغییر رنگ متون

- امکان استفاده از حالت شب یا روز

معایب:

- کم بودن تعداد کتاب‌های رایگان (بخش رایگان بیشتر شامل مجلات است)

- قیمت زیاد کتاب‌ها

- انحصاری کردن ناشران

 

طاقچه

طاقچه یکی از مراجع خرید کتب الکترونیکی به طور قانونی است که از آبان‌ماه سال ۹۳ به طور رسمی در اختتامیه همایش ملی نشر الکترونیک در دانشگاه تهران رونمایی شد. این اپلیکیشن در حال حاضر با حدود ۳۰۰ ناشر همکاری می‌کند و بیش از ۱۲ هزار محتوا شامل کتاب، مجله و روزنامه در طاقچه در دسترس است. این اپلیکیشن با ارائه خدماتی مثل رمزگذاری برای هر کتاب در نرم‌افزار کاربر و تهیه آرشیو از حساب کاربری کاربران، سعی در جذب اعتماد ناشران و کاربران دارد.

مزایا:

- داشتن کتابخانه همگانی

- امکان اشتراک‌گذاری بخش برگزیده کتاب‌ها و معرفی کتاب به دوستان از طریق شبکه‌های اجتماعی

- امکان جست‌وجو در متن

- قیمت‌های مناسب

- امکان تغییر فونت و سایز نوشته

- امکان مشاهده کتاب در مرورگر

- دارای حالت شب برای کاهش آزار چشم

معایب:

- کتاب‌های کمتر نسبت به فیدیبو

- عدم امکان اجرای کتاب و پی‌دی‌اف‌های متفرقه

 

کتابراه

کتابراه اهداف خود را برای حضور در نشر الکترونیک چنین می‌داند: ایجاد و توسعه بستری مناسب جهت گسترش نشر الکترونیک، ارائه نرم‌افزار کتابخوان تحت پلتفرم‌های مختلف، گسترش فرهنگ مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، گسترش تعداد مخاطبان، چه ناشران و چه کاربران، کاهش هزینه کتاب الکترونیکی به وسیله کاهش هزینه‌های انتشار و جلوگیری از قطع درختان. این اپلیکیشن از سال ۱۳۹۱ کارش را شروع کرده است.

مزایا:

- قیمت مناسب

- تعداد بالای کتاب‌های رایگان (هر هفته، یک کتاب رایگان)

- امکان تغییر فونت و سایز متن

- پشتیبانی قوی

معایب:

- تعداد کتاب کمتر نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها

- امکانات کمتر در قیاس با سایر اپلیکیشن‌ها