صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نخستین فراخوان خود برای حمایت از طرح‌های پسا دکتری فناورانه (پسافن) منتشر کرد تا با این حمایت دانش آموختگان برتر مقطع دکتری توانمندتر شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این فراخوان‌ها برای رفع چالش‌های گوناگون صنایع منتشر می‌شود و در این آن از توان نیروی انسانی برای رفع این چالش‌ها بهره برده می‌شود. در نخستین فراخوان حل چالش‌های صنعت لاستیک در نظر گرفته شده است. در این فراخوان 30 طرح محققان پسا دکتری حمایت می‌شود.

دانش آموختگان دوره دکتری برای شرکت در این فراخوان می‌توانند به سامانه مدیریت پژوهش (کایپر) مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. از میان درخواست‌های ثبت شده پس از داوری و ارزیابی طرح‌های برگزیده برای حمایت انتخاب می‌شوند.

این فراخوان با همکاری گروه صنعتی بارز منتشر شده است. در این فراخوان 62 مسئله طرح شده است تا پژوهشگر پسا دکتری بر اساس آن طرح‌های خود را ارسال کند. مسائل و موضوعاتی که هر یک نیاز صنعت لاستیک کشور است و رفع آن گامی برای پیشرفت در این حوزه است.

طراحی و اجرای سیستم‌های آنلاین اندازه‌گیری ضخامت در استیل کلندر، طراحی و اجرای سیستم کنترل هوشمند اکسترودر، طراحی و اجرای سیستم کنترل هوشمند کلندر سیمی، شبکه سازی فروشندگان نهایی تایر در سراسر کشور، طراحی و ساخت دستگاه برچسب زنی خودکار تایر و طراحی و ساخت پالت‌ها و وسایل حمل و نقل هوشمند برخی از مسئل مطرح شده در این فراخوان است. میزان حمایت از هر طرح با توجه به پیچیدگی زمینه کاری میان 3 تا 5 میلیون تومان در ماه است.

همچنین محققان برگزیده در پایان دوره گواهینامه مشترک گروه صنعتی بارز و صندوق را دریافت می‌کنند د و در طول دوره می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی گروه صنعتی بارز برخوردار شوند.