یکی از ضروریات توسعه خدمات علمی و فناورانه در دنیا، افزایش تعاملات بین‌المللی است. تعاملاتی در قالب رصد و پایش به‌روزترین دستاوردها و به‌کارگیری آنها در ارائه خدمات. خدمات آزمایشگاهی هم که یکی از تحول‌پذیرترین علوم‌ روز دنیا است از این قاعده مستثنی نیست.

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «یکی از اولویت‌های شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتقای تحقیقات آزمایشگاهی با بهره‌گیری از توانمندی‌های بین‌المللی است. بهره‌مندی از توانمندی‌ها و خدمات آزمایشگاهی دیگر کشورها به منظور ارتقای تحقیقات و پژوهش‌های کشور، یکی از محورهای همکاری‌های بین‌المللی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی است.» رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب، گفت: امسال تلاش می کنیم تعاملات بین‌المللی شبکه را افزایش دهیم.

به گفته وی، یکی از این اولویت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دیگر کشورها برای ارتقای سطح ارائه خدمات آزمایشگاهی به جامعه است.

البته این کار به صورت دو سویه اجرایی می شود به این معنی که هم دسترسی به خدمات آزمایشگاهی ایران برای دیگر کشورها تسهیل می شود و هم از تحقیقات بین‌المللی برای ارتقای خدمات آزمایشگاهی داخل کشور بهره گرفته خواهد شد.

اسدی‌فرد ادامه داد: برخی کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت دارای تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی هستند و تلاش می‌کنیم در بستر افزایش تعامل و همکاری‌های آزمایشگاهی با این کشورها، موارد ضعف کشور در این حوزه را برطرف کنیم.