دومین فراخوان طرح‌های پژوهشی حوزه ترویج و مردمی‌سازی علوم توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی منتشر شد تا با حمایت از طرح‌های پژوهشی این حوزه شاهد رونق فعالیت‌های فناورانه آن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «علم برای عموم جامعه» شعار این فراخوان است. صندوق با انتشار این فراخوان در نظر دارد تا بسترهای لازم برای ترویج و فرهنگسازی علم در کشور را برای پژوهشگران و مردم فراهم کند.

بر اساس آن پژوهشگران تا 10 تیر ماه برای ارسال طرح‌های خود به این فراخوان مهلت دارند. پژوهشگران با مراجعه به سامانه مدیریت پژوهش (کایپر) می‌توانند در بخش فراخوان «مطالعات، پژوهش و تولید محتوای حوزه ترویج علم» بارگذاری طرح خود را انجام دهند. طرح‌های پژوهشی پس از ارزیابی و داوری برای حمایت انتخاب می‌شوند.

آگاه سازی عموم جامعه از نتایج دستاوردهای علمی محققان یکی از اهداف این فراخوان است. البته صرفا معرفی دستاوردها مد نظر نیست بلکه بیان جذابیت‌های علم و فناوری و فرآیندهای پژوهشی منجر به این دستاوردها در این فراخوان دنبال می‌شود.

همچنین جامعه هدف این پژوهش‌ها باید در راستای افزایش سطح علمی دانش‌‌آموزان، دانشجویان و عموم مردم باشد. بنابراین اولویت اصلی این فراخوان بررسی راهکارهای عملیاتی و پیشنهادات اجرایی در راستای ترویج علم در کشور است.

بر اساس این گزارش، در نخستین فراخوان این حوزه از میان ۱۳ طرح در حوزه ترویج علم و فناوری ارسالی به صندوق، ۵ طرح مورد حمایت قرار گرفته است.