معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از مراکز رشد و شتابدهی دانشگاهی در بیرجند، اقتصاد مبتنی بر تفکر دانش بنیان را معقول ترین و به صرفه ترین مسیر برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و موانع پیش روی تولید در کشور خواند. در این بازدید مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی بیرجند افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی بیرجند از جمله برنامه های اصلی در سفر یک روزه سورنا ستاری به خراسان جنوبی بود. این مرکز پذیرای 15 شرکت دانش بنیان و استارتاپ در فاز نخست می شود. در ادامه سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مراکز رشد و نوآوری دانشگاه‌های بیرجند، آزاد اسلامی، علوم پزشکی و صنعتی بیرجند بازدید کرد.

مراکز رشد دانشگاهی در خراسان جنوبی در در زمینه‌های مختلفی همچون محیط زیست، سلامت، رباتیک، الکترونیک، کالای فرهنگی، گردشگری، مدیریت ‏پسماند فعالیت دارند و پذیرای استارتاپ های بومی استان هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر همچنین  از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و گروه‌های مستقر در آن نیز بازدید کرد.

مرکز رشد دانشگاه آزاد بیرجند با هدف کمک به اقتصاد استان در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در سال ۹۷ راه‌اندازی شد و در حال حاضر هشت واحد فناور فعال در این مرکز مستقر است. بارورسازی ابرها، زیست فناور، نانو افزودنی‌های بتن، بیومکانیک و محصولات استراتژیک از زمینه‌های فعالیتی واحدهای حاضر در این مرکز است.

مرکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مقصد دیگر ستاری و هیات همراه برای بازدید بود و رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی توضیحات لازم را درخصوص فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی این دانشگاه ارائه کردند.

مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سال ۹۲ راه‌اندازی شد و در حال حاضر شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه‌های تهیه کیت‌های تشخیصی، تعیین جنسیت جنین، قرص زعفران و آنتی آلرژی و آنتی اکسیدان در این مرکز مستقر است.

بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری، افتتاح صندوق پژوهش و فناوری استان، مرکز نوآوری فردوس و طبس به صورت ویدئو کنفرانس و شرکت در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خراسان جنوبی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید و در گفتگو با اصحاب رسانه و فعالان فناور و مسئولان استانی ضمن اشاره به عبور تعداد شرکت های دانش بنیان از 5000 عدد، اظهار کرد: خراسان جنوبی، استانی با اقتصادی متکی بر توانایی‌های محلی و درون زا است، که ظرفیت قابل توجهی برای میزبانی از اجزای زیست بوم دانش بنیان در کشور دارد.

پتانسیل محلی بالای استان خراسان جنوبی

وی گفت: این استان از ظرفیت کار آفرینی قابل توجهی برخوردار است و از نظر شاخص های مانند تعداد جمعیت تحصیل کرده و دانشگاهی و گردش مالی مشاغل محلی،  در شرایط خوبی قرار دارد. در این بادید شرکت های دانش بنیان و فناور استان محصولات و نمونه کارهای ارزشمندی را عرضه کردند که نشانگر  توانایی و پتانسیل قابل توجه استان است. این سفر در راستای ارتقاء زیست بوم  اقتصاد دانش بنیان استان و توسعه همکاری با مسئولین استانی برنامه ریزی شده است. 

ستاری ضمن اشاره به نقش کلیدی دانشگاه‌های استانی ، بیان کرد: اولویت دانشگاه در خراسان جنوبی باید حل مشکلات استان باشد، در موضوع شیوع کرونا آنچه که به ما کمک کرد تا آسیب های این بحران را مهار کنیم، ورود شرکت های دانش بنیانی بود که از همین دانشگاه‌ها سر برآورده بودند. اقتصاد دانش بنیان معقول ترین و به صرفه ترین  مسیر برون رفت از برخی انسدادهای اقتصادی و رفع موانع تولید است. این استان نیز در حال حاضر در زمینه زیر ساخت‌ها با برخی مشکلات مواجه است و ایجاد تحول اساسی در توسعه زیر ساخت‌ها می تواند موجب جهش قابل توجه در تولید و رشد محصولات دانش بنیان و فناور در استان شود.

وی افزود:  البته در این چند سال این استان رشد قابل توجهی داشته است. پارک علم و فناوری استان با چند سال قبل قابل مقایسه نیست. شرکت های دانش بنیان و فناور استان نیز به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی را تجربه کرده اند. با این همه این میزان رشد با اهدف در نظر گرفته شده توسط معاونت علمی و فناوری فاصله دارد و برای رسیدن به این اهداف، یک نقشه راه منسجم تعریف شده است که به تدریج محقق خواهد شد.