نشست مشترک سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با مدیران استارتاپ‌های آموزشی با هدف بررسی ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه آموزش مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیماری کرونا بهانه ای شد تا نظام آموزشی کشور به فکر توسعه زیرساخت های آموزش مجازی با کمک توان استارتاپ ها بیفتد. اتفاقی که قرار است به عادلانه شدن آموزش در کشور منجر شود.

ستاری در این نشست گفت: روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در کشور یک اتفاق خوب از سوی آموزش و پرورش رخ داد و آن راه اندازی پلت فرم شاد بود.

وی افزود: بیماری کرونا یک فرصت خوب برای نظام آموزشی کشور ایجاد کرد و آن هم توسعه آموزش مجازی در کشور است.

ستاری ادامه داد: کرونا فرصتی شد تا استارتاپ های آموزشی رشد قابل قبولی یابند. برخی از این استارتاپ ها تا هزار واحد رشد کردند. اتفاقی که کرونا به آنها داد.

به گفته ستاری، نرم افزار شاد یک فرصت خوب برای محک زدن زیرساخت های آموزش مجازی در کشور بود. نرم افزاری که در فرصتی کوتاه ایجاد و در اختیار نظام آموزش کشور قرار گرفت.

نظام آموزش بازاری بزرگ برای دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها

وی ادامه داد: ابعاد نظام آموزش کشور بسیار بزرگ است و این یعنی یک بازار بزرگ خوب اقتصادی برای فعالیت دانش بنیان ها و استارتاپ‌ ها.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به خطری که توسعه آموزش مجازی کشور را تهدید می کند، بیان کرد: باید مراقب باشیم با توسعه آموزش مجازی، روند آموزش از دست سیستم آموزشی خارج‌ نشود. این خطر را باید جدی گرفت.

ستاری، باکیفیت بودن، جذاب بودن و مناسب بودن را از ضروریات محتوای آموزش مجازی دانست و گفت: باید این سه نکته را در توسعه آموزش مجازی کشور در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر عادلانه بودن آموزش مجازی، گفت: یکی از نقاط مثبت آموزش مجازی این است که یک مدل آموزشی یکسان به همه دانش آموزان در یک روستای دورافتاده تا دانش آموزان بهترین مدارس کشور ارائه می شود.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با همه نهادهای موثر در توسعه آموزش مجازی در کشور است و این یکی از اهداف ما در راه‌اندازی پویش کرونا پلاس بود و برگزاری نشست و جلسه امروز هم در ادامه این مسیر است.

با شیوع کرونا راه‌کارهای نوآورانه در نظام آموزش گسترش یافت

در ادامه نشست محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش کشورمان هم با اشاره به طراحی نرم افزار شاد در کشور، گفت: نظام تعلیم و تربیت با شیوع بیماری کرونا اقدام به مجازی کردن آموزش کشور کرد. این کار را هم با راه اندازی نرم افزار شاد انجام داد.

وی افزود: ما برای پیشگیری از تعطیلی آموزش کشور در اثر شیوع بیماری کرونا، به دنبال راه های نوآورانه بودیم. نرم افزار شاد هم در همین راستا ایجاد شد. در این نرم افزار بیش از ۹۸ درصد معلمان و مدیران و بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان عضو هستند.

به گفته حاجی میرزایی، در مدت زمان راه اندازی نرم افزار شاد ۲ میلیارد فایل و بیش از ۴/۵ میلیارد پیام مبادله شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: این نرم افزار بستر خوبی برای برقراری ارتباط میان آموزش و پرورش با مدیران، معلمان و دانش آموزان فراهم‌ کرد. در تلاش هستیم تا این ارتباطات را دو سویه کنیم و فضایی برای ارتباط گیری دانش آموزان با یکدیگر هم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک نهاد تفکرساز و آینده ساز است برای همین حساسیت این حوزه بالا است.

حاجی میرزایی معتقد است که تغییر در دنیا محصول تغییر در نهاد آموزش است. هیچ تغییر پایداری بدون تغییر در نظام آموزش و پرورش میسر نخواهد بود.

وی، راه برون رفت از ساختارهای منجمد و قالبی را استفاده از روش های خلاقانه و نوآورانه می داند و بر ایجاد ساختارهای جدید آموزشی در کشور تاکید کرد.

به گفته وی، توسعه آموزش های مجازی می تواند راه درستی برای تغییرات اساسی در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی با اشاره به ضرورت هدفمند کردن آموزش در کشور، گفت: ۳۰ سال است که به دنبال هدفمند کردن آموزش در کشور هستیم. کاری که منجر به مهارت آموزی دانش آموزان پس از پایان تحصیل شود.

حاجی میرزایی، همچنین گفت؛ اقدامات توسعه ای وزارت آموزش و پرورش را بر مبنای سند تحول آموزش کشور صورت می گیرد تا بر این اساس به فایده مندی تعلیم و تربیت برسیم.

وی معتقد است که وضعیت آینده تحصیلی کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا مشخص نیست برای همین باید برای ورود به سال تحصیلی ۹۹/۱۴۰۰ کاملا آماده باشیم و همه مدل های احتمالی شروع مدارس را مدنظر قرار دهیم.

در این نشست، مدیران استارتاپ های آموزشی از جمله اسکای روم، فیلم‌نت، لینک‌آپ، ایسمینار، برنامه‌‌سازان 360 درجه، فرادرس، کافه تدریس، فرانش، حکمت‌کده، کلاس‌گرام، خویشاوره، مکتب‌خونه و استاد سلام ضمن معرفی توانایی‌ها و پیشرفت‌های خود به مشکلات پیش روی توسعه فعالیت هایشان هم اشاره کردند و نیازها و دغدغه های خود را با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند.

در این جلسه مقرر شد که کارگروه مشترکی با حضور نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و استارتاپ های آموزشی برای پیش برد فعالیت های منجر به توسعه آموزش آنلاین در کشور تشکیل شود.

 

صنعت آموزش در جهان یک بازار بزرگ است و فرصت های بسیاری در آن وجود دارد. امروز می توان پلت فرم ها و نرم افزارهایی در حوزه آموزش جهانی دید که توانسته اند انقلابی در توسعه آموزش ایجاد کنند. فعالان استارتاپی در ایران هم چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده اند.

توسعه فعالیت این استارتاپ ها و رفع موانع فناورانه، اجتماعی و اقتصادی پیش روی این استارتاپ ها موضوعاتی بود که در این نشست با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش بررسی شد.