صبح امروز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توافقنامه راه‌اندازی پارک اقتصاد دیجیتال را امضا کردند تا زیست‌بوم کسب‌وکارهای فناور و دانش‌بنیان این‌حوزه بر بستر پارک فناوری پردیس رونق بیش‌تری بگیرد. همچنین فضای کار اشتراکی اقتصاد دیجیتال نیز در این مراسم افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در حاشیه امضای توافقنامه احداث پارک اقتصاد دیجیتال، این توافق‌نامه را بستری برای توسعه زیست‌بوم کسب‌وکارهای دیجیتال دانست و گفت: با ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال بر بستر ۳۰هکتاری پارک فناوری پردیس، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار دیگر حوزه‌های فناورانه‌ای که در زیست بوم پردیس رشد می‌کنند به توسعه و پیشرفت لازم برسند.
 
احداث شهر ۱۰۰۰هکتاری پردیس در آینده نزدیک

ستاری از رونق زیست‌بوم فناورانه پردیس گفت و ادامه داد: بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان ماحصل فروش شرکت‌های این زیست‌بوم در سال گذشته بوده است و به زودی برنامه ۱۰۰۰هکتاری شدن پردیس و تبدیل شدن به شهر فناوری، محقق خواهد شد.

وی افزود: هر روزه در این پارک فناوری اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های مستقر در این پارک، به طور مستمر موفقیت‌های تازه‌ای را رقم می‌زنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رونق زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را ماحصل نگاه ویژه مقام معظم رهبری به جوانان و اقتصاد دانش‌بنیان، همدلی و تعامل نهادهای اثر گذار در هیئت دولت، دیگر دستگاه‌ها و همراهی جامعه دانست و گفت: حمایت‌های همه‌جانبه رییس جمهوری و اعضای هیات دولت موجب ایجاد زیست بوم بسیار خوبی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان با راه اندازی پارک‌های فناوری شده که یکی از نمونه‌های موفق این پارک‌ها در پردیس شکل گرفته است.

ستاری، توسعه همکاری ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را  گامی مهم در رونق کسب‌و‌کارهای دانش بنیان و استارتاپی فعال در اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی دانست و ادامه داد: جا دارد از همکاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال تشکر کنم. وی در این برنامه‌ها همراه بوده و پیشگام توسعه اقتصاد دیجیتال هستند.

ستاری ابراز امیدواری کرد با تداوم این همکاری‌ها،  تحولات خوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال رخ دهد.

"پارک اقتصاد دیجیتال" نماد همکاری زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه مراسم امضای توافق‌نامه ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال از رونق اقتصاد این حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان فصل مشترک تعاملات میان معاونت علمی و وزارت ارتباطات یاد کرد و افزود: پیوندی که میان دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال وجود دارد، مستحکم بوده و امروز با توافق برای ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال، این تعامل مستحکم‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که همکاری‌ها برای شکل‌گیری پارک اقتصاد دیجیتال،  مهم ترین نماد تعامل اثرمند میان  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد فناوری‌محور است، ادامه داد:  اقتصادهایی که در شرایط تحریم بتوانند خود را رشد دهند به پیشرفت‌های ماندگار و قابل توجهی دست می‌یابند؛ اقتصاد دانش‌بنیان ایران نیز به کمک جوانان فعال و نوآور، در حوزه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، شاهد رشد و توسعه است. امیدواریم این همکاری ها به  رونق اقتصادی و پیشرفت بیشتر کشور در این حوزه‌ها منجر شود.

وی افزود: پاسخ فشار حداکثری،  جهش تولید در کشور است تا یک جهش مهم را در حوزه اقتصادی رقم بزند. جهشی که مبتنی بر جوانان و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب شکل می‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که گام‌های تسهیل‌گر دولت در دو اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان با تاکیدات رییس جمهوری و تلاش‌های اثرمند  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمود یافته است، افزود: ایجاد پارک‌های فناوری به ویژه پارک‌های اقتصاد دیجیتال یکی از همین فعالیت‌هاست و پارک فناوری پردیس نمونه‌ای بارز از تلاش‌های دولت در این راستا به شمار می‌رود.

آذری جهرمی تعامل میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را زمینه ساز رونق اقتصاد دیجیتال دانست و گفت:  تصمیم بر این شد تا در فضای ۳۰ هکتاری جدید پارک فناوری پردیس، پارک اقتصاد دیجیتال احداث شود. این پارک نماد همکاری اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال خواهد بود. استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور این حوزه، آماده فعالیت در بهره برداری اولیه هستند و تلاش می‌کنیم روند حضورشان در این بستر را سرعت ببخشیم.

ایجاد بزرگ‌ترین دیتاسنتر شبکه ملی اطلاعات در پارک فناوری پردیس

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد بزرگ‌ترین مرکز داده در فضای پارک فناوری پردیس خبر داد و افزود: در کنار پارک فناوری پردیس، ایجاد بزرگ‌ترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات را در برنامه داریم که این مجموعه، پارک فناوری پردیس را به قطب مرکز داده کشور بدل می‌کند.

به گفته آذری جهرمی، فاز نخست این مرکز داده در مردادماه سال جاری به بهره بهرداری می‌رسد که ظرفیت را برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات فراهم خواهد کرد.

وی با بیان این‌که گام نخست یعنی زیرساخت‌های لازم و گام دوم تسهیل‌گری برای جوانان و ایجاد توانمندی در فضای مجازی است، ادامه داد: گام مهم بعدی، ایجاد بازار برای این کسب‌وکارها خواهد بود که امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌ها و حذف انحصار محقق شود تا جوانان فناور قوت و قدرت را برای کشور به ارمغان بیاورند.

آذری جهرمی از تلاش‌های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قدردانی کرد و افزود: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، زحمات زیادی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان کشیده‌اند وخلاقانه و خوش‌فکر، زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را رونق داده اند، امید دارم با همکاری میان زیست‌بوم اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال، زمینه پیشرفت و توانمندی کشور فراهم شود.

توافقی برای رونق زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال

بر اساس این موافقتنامه، پارک اقتصاد دیجیتال در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در ضلع شرقی پارک فناوری پردیس با هدف ایجاد مجموعه ای متشکل از واحدهای فناور و نوآفرین مبتنی بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال و ایجاد و گسترش امکانات تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، انتقال و بومی سازی فناوری و همچنین تولید محصولات و خدمات با فناوری بالا و سایر فعالیت های مورد نیاز احداق می‌شود.

همچنین کمیته راهبری برای تصمیم‌گیری و هماهنگی در اجرای موضوعات این موافقت‌نامه، متشکل از دو نفر نماینده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو نفر نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد