دانشمندان آلمانی در بررسی جدید خود توانستند جایگزینی غیرسمی برای دودهای رنگی ابداع دهند که خطری برای سلامت انسان و محیط زیست ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دود رنگی به عنوان یک عنصر دیدنی در رویدادهای عمومی، به صورت گسترده به کار می‌رود اما مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید این دود معمولا سمی هستند. دانشمندان "دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ"(LMU)، یک جایگزین ایمن برای دود رنگی سمی ارائه داده‌اند.

دود رنگی که در حال حاضر یکی از عناصر ضروری در نمایش‌های آتش‌بازی به شمار می‌رود، روشنایی‌هایی در جو ایجاد می‌کند و در بسیاری از رویدادهای عمومی کاربرد دارد. علاوه بر این، سیگنال‌های دود از دیرباز به عنوان یک وسیله ارتباطی در زمینه نظامی مورد استفاده قرار داشته اما تولید دود می‌تواند اثر سمی نیز داشته باشد و به غیر از آلوده کردن محیط زیست، خطری برای سلامت عمومی به خصوص کاربران بی‌تجربه به شمار برود.

در نتیجه، به حداقل رساندن میزان صدمه به محیط زیست، معیار قابل توجهی برای سازندگان این شکل از مواد آتش‌زا محسوب می‌شود. پروفسور "توماس کلاپوتک"(Thomas Klapötke)، سرپرست این پژوهش و همکارانش، برای نخستین بار توانسته‌اند مواد غیرسمی را با موفقیت برای تولید دود رنگی به کار ببرند.

کلاپوتک گفت: با توجه به کاربرد روزافزون دود رنگی در زمینه‌های گوناگون، اکنون ارائه بمب‌های دودزای ایمن، مهم‌تر از همیشه است.

پژوهشگران سعی دارند در این پژوهش که با حمایت "وزارت دفاع آمریکا"(USDOD) و شرکت "EXPLOSIA" انجام می‌شود، جایگزین‌های غیرسمی برای موادی ارائه دهند که برای تولید بمب‌های دودزا به کار می‌روند.

واکنش میان عنصر بنیادین فرمول متداول ساخت بمب دودزا و مواد آلی که رنگ را فراهم می‌کنند، به تولید ترکیباتی منجر می‌شود که سرطان‌زا هستند. کلاپوتک و همکارانش در این فرمول جدید، به جای پتاسیم کلرات، از مواد غیرسمی حاوی نیتروژن استفاده کردند که با رنگ‌های آلی ترکیب شده‌اند.

کلاپوتک افزود: موادی که ما ارائه داده‌ایم، مشکلات مربوط به محیط زیست را حل می‌کنند. این مواد، عملکردی شبیه به آفتاب‌پرست دارند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از جمله سفید، قرمز، بنفش، زرد، سبز و آبی را تولید کنند.

این پژوهش، در مجله "Angewandte Chemie" به چاپ رسید.