مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان از تصویب مصوبه تسهیل رفت و آمد دانشجویان خارجی توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: معاون اول رئیس جمهور روز ۲۱ خرداد آن را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عبدالحمید علیزاده با اشاره به تسهیلات ویژه دانشجویان غیرایرانی گفت: در حوزه دانشجویان بین‌الملل و تحصیل اتباع خارجی در کشور، خوشبختانه هر ساله با بازنگری آیین نامه‌ها و اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی ربط مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۹۶ موضوع طرح کاهش مناطق ممنوعه را برای تحصیل اتباع خارجی داشتیم که منجر به این شد که اتباع خارجی در مراکز استان‌ها بعد از طی مراحل صلاحیت عمومی و صلاحیت اختصاصی به راحتی تحصیل کنند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در سال ۹۷، مصوبه‌ای برای حمایت از اتباع خارجی مقیم داشتیم که به موجب آن می‌توانند برای رقابت در کنکورهای سراسری شرکت کرده و رتبه‌های برتر را کسب کنند همچنین در سال ۹۸ به یکی از مهمترین موانع حضور دانشجوی خارجی در کشور پرداختیم که موضوع آن، این بود که بر اساس قانون تردد اتباع بیگانه در کشور مصوب سال ۱۳۱۰، هر فرد خارجی علی رغم داشتن اقامت قانونی در پاسپورت، برای خروج از کشور، نیاز دارد که به صورت قانونی جواز خروج و مراجعت مدت دار ۳ ماهه اخذ کند.

وی افزود: خوشبختانه با طرح پیشنهادی از سوی اداره دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در کمیسیون علمی و فناوری دولت این موضوع مطرح شد و آنجا دفاع لازم صورت گرفت و تصویب شد سپس به صحن هیات وزیران رفت و در ۲۱ خرداد از طریق معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه، بهداشت و وزارت علوم که خود متولی آن بود ابلاغ شد.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: بعد از اینکه شیوه نامه مذکور تهیه شود، دانشجو برای خروج از کشور به محل تحصیل خود مراجعه کرده و در سامانه‌ای که بزودی فراهم می‌شود درخواست خود را ارائه می‌دهد، سپس دانشگاه همان روز موضوع را بررسی می‌کند به محض تایید دانشگاه، دفاتر کنسولی موضوع را بررسی کرده و به محض اینکه دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها آن را تایید کنند، ما در سازمان امور دانشجویان آن را تایید می‌کنیم.

وی ادامه داد: شیوه نامه پیشنهادی ما این خواهد بود که پلیس مهاجرت و گذرنامه در مبادی خروجی کشور با تاییدیه از سوی سازمان امور دانشجویان و کنسولی اجاره خروج دانشجو را بدهد که در هیات وزیران تصویب شد.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان، خاطرنشان کرد: یک اتفاق خوب دیگر که رخ داد این بود که از این پس تمام افرادی که برای تحصیل به ایران می آیند برای اعضای درجه یک خانواده آنها در طول مدت اقامت در ایران، اجازه اقامت صادر می‌شود.