خط تولید تجاری انسولین با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پس از تشدید تحریم‌ها، علی‌رغم ادعاهای مطرح شده، واردات برخی اقلام داروی و تجهیزات پزشکی مانند انسولین دچار مشکل شد. این مسئله به انگیزه‌ای تبدیل شد تا یک شرکت فناور مستقر در پارک پردیس معاونت علمی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  اقدام به بومی‌سازی فناوری این داروی حیاتی کند. شرکت پویش دارو اعلام آمادگی کرده است تا عرضه انسولین به بازار داخلی را افزایش دهد. تولید انسولین ایرانی حاصل بیش از 3 سال تحقیق و پژوهش در واحد تحقیق و توسعه این شرکت است. تولید بومی انسولین می‌تواند از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم گفت: در حال حاضر،  بیشترین مقدار ارزبری در حوزه دارو مربوط به واردات انسولین است. اقدام امروز یک گام ابتدایی است و آغاز به کار این خط تولید، فصل جدیدی در بومی سازی داروهای استراتژیک است. این تلاش ادامه دارد و اقلام دارویی بیشتری به سبد خودکفایی کشور اضافه می شود.

ستاری با اشاره به حمایت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز یک پارک فناوری سلامت فعالیت دارد و امیدواریم با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و فناور، ارز دولتی که به واردات دارو اختصاص می یابد صرفه جویی شود و بتوانیم تمام اقلام دارویی مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم.

30 درصد بر میزان تولید داخلی دارو افزوده شد

در ادامه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان و فناور برای بی نیاز کردن کشور از واردات دارو، بیان کرد: تلاش‌های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری و توسعه آن در کشور قابل تقدیر است. با کمک شرکت‌های دانش بنیان و فناور این حوزه موفق شده ایم ۳٠ درصد بر تولید داخلی دارو بیافزایم.

نمکی همچنین گفت: این افتخار بزرگی است که در زمان شیوع بیماری کرونا توانسته‌ایم موفقیت‌هایی همچون بومی سازی و تولید داخلی داروی انسولین را رقم بزنیم.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش تولید انسولین

در ادامه این مراسم مهدی صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی گفت: تلاش داریم تا بیشترین خدمات را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهیم و با حمایت‌های مجموعه دولت و معاونت علمی، امیدواریم تمام شرکت‌های تولید کننده دارو در مسیر خودکفایی دارویی کشور گام بردارند. با توجه به اینکه انسولین یک رقم دارویی بسیار ضروری برای بیماران دیابتی است، پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی از تلاش‌های  شرکت‌های فناور برای افزایش تولید حمایت خواهد کرد.

خودکفایی در تولید دارویی با ارزبری بالا

این محصول پس از تایید سازمان غذا و دارو به شکل قلم آماده تزریق در کشور توسط شرکت فرآورده‌های پویش دارو در پارک فناوری پردیس تهران تولید خواهد شد.

با راه اندازی این خط تولید و همچنین خطوط مشابهی که در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری می‌رسد، در کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی این محصول مهم، پرمصرف و استراتژیک، ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان انسولین قلمی در منطقه ظاهر خواهد شد.

انسولین قلمی بالاترین میزان ارزبری و حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار را دارد و با توجه به راه اندازی این خط و خطوط تولید دیگر در آینده، شاهد صرفه جویی ارزی چشمگیری در حوزه دارو و افزایش دسترسی بیماران دیابتی به این فرآورده خواهیم بود.

قلم انسولین، گلارژین ۳۰۰ واحدی است که به همت محققان ایرانی شرکت فرآورده ‌های پویش دارو به مرحله تولید رسیده و انسولین گلارژین زیرمجموعه ‌ای از انسولین‌ های آنالوگ بوده که به روش‌های بیولوژیک و نوترکیب تولید شده و دارای طول اثر ۲۴ ساعت است.

مصرف انسولین‌ های قلمی و آنالوگ در دهه اخیر به علت سهولت در استفاده بیماران و اثربخشی و ایمنی بالاتر از سایر انسولین ‌ها، رشد چشمگیری در جهان داشته است و با تولید بازالین، ایران در زمره معدود کشورهای تولیدکننده انسولین آنالوگ در جهان قرار گرفته است.

ایمنی و اثربخشی بازالین، در مطالعات بالینی مختلف در مقایسه با نمونه‌ های برند این محصول به اثبات رسیده است.

شرکت فرآورده‌های پویش دارو یک شرکت دانش ‌بنیان بوده و فعالیت خود را در سال ۱۳۷۶ آغاز کرده و اولین شرکت داروسازی تولیدکننده فرآورده‌های دارویی نوترکیب در خاورمیانه است و پیش از این نیز، داروهای بیولوژیک دیگری همچون، پی دی پویتین (درمان کم خونی بیماران کلیوی و مبتلا به سرطان)، پی دی لستا و پی دی گراستیم (درمان نوتروپنی ناشی از شیمی ‌درمانی)، پی دی فرون و پگافرون (درمان هپاتیت)، پی دی گروث (درمان نارسایی رشد در کودکان) را روانه بازار دارویی ایران کرده است.