مدیرعامل شرکت تولید کننده ونتیلاتور با بیان اینکه ما برنامه های صادراتی داریم، گفت: در صورتی می توانیم تعداد ونتیلاتورهای بیشتری تولید کنیم که وزارت بهداشت درخواست کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حمد بهفر مقدم  اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور، وزارت بهداشت قراردادی مبنی بر تولید ۹۶۰ دستگاه ونتیلاتور را با شرکت ما منعقد کرد که تعداد ۱۰۰ دستگاه دیگر مانده و تا پایان هفته تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه با تحویل این ۱۰۰ دستگاه دیگر قراردادی با وزارت بهداشت نداریم، افزود: ما توانایی تولید ۳۰ دستگاه در روز را داریم که در زمان قرارداد با وزارت بهداشت می‌توانستیم ۵۰ درصد تولیداتمان را صادر کنیم.

وی ادامه داد: در صورت تحویل آخرین دستگاه‌ها، می‌توانیم صددرصد تولید خود را صادر کنیم.

بهفر مقدم با بیان اینکه البته در همان ابتدا نیز صحبتهایی از ذخایر استراتژیک در زمینه دستگاه‌های ونتیلاتور شد، گفت: تا بر این اساس در پیک‌های بعدی کرونا نیاز به این دستگاه‌ها در کمترین زمان مرتفع شود اما این اقدام صورت نگرفته و اکنون می‌توانیم صادرات خود را داشته باشیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش تولید دستگاه‌های ونتیلاتور در این شرکت با توجه به افزایش آمار ابتلا به کرونا وجود دارد یا خیر گفت: امکان تامین نیاز در این شرایط هم توسط این شرکت وجود دارد ولی وزارت بهداشت در این خصوص با شرکت صحبتی نکرده است.

وی ادامه داد: در صورتیکه بخواهیم تولید مجدد را با درخواست وزارت بهداشت داشته باشیم باید پیش از اینها شروع به تولید می‌کردیم، عنوان کرد: زیرا تولید نیاز به مواد اولیه دارد و برای تولید تعداد بالا باید این مواد از پیش تهیه شده باشد.

به گفته وی، به همین دلیل اگر وزارت بهداشت هم اکنون هم از ما در خواست کند کمی دیر است اما با این وجود امکان تولید داریم. اما انتظار داریم دولت اگر پیش بینی می‌کند که نیاز دارد درخواست از شرکت داشته باشد تا بتوانیم تولید برای این منظور را محقق کنیم.

بهفر مقدم تاکید کرد: در حال حاضر برنامه صادراتی برای این ونتیلاتور ها داریم زیرا از کشورهای زیادی به شرکت با واسطه‌هایشان درخواست کرده‌اند.

وی با اشاره به کشورهای متقاضی ونتیلاتور ایرانی گفت: عمان، افغانستان، عراق، سوریه، انگلیس و… کشورهایی هستند که از ما درخواست داشته‌اند؛ حتی یکی از بزرگترین مشتری‌های ما هند است که یک واسطه اعلام کرده تا صدهزار دستگاه می‌خواهد و به ما اعلام کرد که ما می‌توانیم طی چندماهه ۵ هزار دستگاه به آنها تحویل بدهیم که مشغول مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: درصد زیادی از مواد اولیه ساخت این ونتیلاتور در کشور قابل تهیه است.