پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد بیماری همه‌گیر کروناویروس جدید یا همان کووید-۱۹ صورت گرفته است که متأسفانه هنوز یک مشکل بهداشتی جدی در سراسر جهان است، اما یک متخصص معتقد است که این بیماری ممکن است به خودی خود و حتی قبل از اینکه یک واکسن برای آن ساخته شود، از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک متخصص بیماری‌های عفونی از ایتالیا به نام پروفسور "متئو باستی"(Matteo Bassetti) ادعا می‌کند که ویروس "SARS-CoV-۲" که به نام کروناویروس جدید شناخته می‌شود، براساس مشاهدات وی روی بیماران، شدت و زهرآگینی خود را از دست داده است.

پروفسور "باستی" در مصاحبه با تلگراف گفت: این [ویروس] در ماه مارس و آوریل مثل یک ببر خشمگین بود، اما اکنون مانند یک گربه وحشی است. حتی بیماران سالخورده ۸۰ یا ۹۰ ساله اکنون از بستر بیماری برمی‌خیزند و بدون کمک دستگاه نفس می‌کشند، در حالی که در دو یا سه روز قبل آن نزدیک به مرگ بودند.

این پزشک براساس تجربه خود معتقد است که کووید-۱۹ در حال تغییر شدت خود است. به گفته وی، عوامل مختلفی می‌تواند در تضعیف کروناویروس جدید دخیل باشد، از جمله رعایت قرنطینه و پیروی از پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی که توانسته است شدت واگیر این ویروس را کم کند.

همچنین این عقیده وجود دارد که این کاهش شدت می‌تواند ناشی از بهبود درمان‌های کووید-۱۹ باشد.

"باستی" حتی اظهار می‌کند که این ویروس ممکن است به خودی خود حتی قبل از اینکه یک واکسن برای آن ساخته شود، از بین برود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند واکسن‌های احتمالی کووید-۱۹ هم‌اکنون در کارآزمایی‌های بالینی هستند و به احتمال زیاد می‌توانند در سال ۲۰۲۱ ساخته و توزیع شوند.

البته همه با پروفسور "باستی" موافق نیستند. ادعای وی توسط سایر متخصصان این حوزه از جمله یک متخصص از دانشگاه کلمبیا به نام دکتر "آنجلا راسموسن" مورد مخالفت قرار گرفته و گفته است: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کروناویروس در حال از دست دادن قدرت خود است، وجود ندارد.

وی همچنین گفت که البته اکنون انتقال و شیوع کمتری وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که ویروس تضعیف شده است.

یک متخصص دیگر از دانشگاه گلاسکو به نام دکتر "اسکار مک‌لین" نیز با "باستی" مخالف است و می‌گوید مطرح کردن این ادعا تنها بر اساس مشاهدات مربوط به آزمایشات کروناویروس، خطرناک است. اگرچه وی اذعان داشت که از نظر تئوری امکان دارد "SARS-CoV-۲" از طریق جهش تضعیف شود.

وی گفت که اگر ادعاهای جدیدی در مورد کووید-۱۹ به وجود می‌آید، باید به شکل سیستماتیک تأیید شود و هیچ کس نباید ویروس را بدون مدارک قابل اعتماد و موثق، تضعیف شده فرض کند.

برخی از کارشناسان حتی معتقدند که ما در سال ۲۰۲۱ نیز میزبان کووید-۱۹ خواهیم بود، زیرا واکسن صرف نظر از آنچه شرکت‌های دارویی می‌گویند در سال ۲۰۲۰ تولید و توزیع نخواهد شد.

اگرچه ممکن است امروز شیوع بیماری کمتر از گذشته باشد، اما این بدان معنی نیست که ما از خطر گذشته‌ایم.

چندین کشور تاکنون منحنی شیوع کووید-۱۹ را صاف کرده و قادر به آزاد کردن پله‌ای محدودیت‌ها شده‌اند، اما کارشناسان معتقدند موج دوم یا سوم شیوع این ویروس قریب الوقوع است.

از ابتدای ظهور بیماری همه گیر کووید-۱۹ بیش از ۹ میلیون مورد ابتلا در سراسر جهان تأیید شده است که بیش از ۴۷۰ هزار تلفات و بیش از ۴.۸ میلیون بهبودی گزارش شده است.