پژوهشگران آمریکایی باور دارند که پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند به حفظ و ترمیم صخره‌های مرجانی کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری اگرچه دانشمندان موفق شده‌اند تاکنون برخی از صخره‌های مرجانی را ترمیم کنند اما انسان‌ها نمی‌توانند به تنهایی همه صخره‌های مرجانی را که در سراسر جهان در حال از بین رفتن هستند، نجات دهند.

"تام مور"(Tom Moore)، مدیر بخش ترمیم صخره‌های مرجانی "اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا"(NOAA) گفت: غواصان حتی در بهترین شرایط می‌توانند تنها سه یا چهار ساعت را در روز به کار کردن زیر آب اختصاص دهند.

وی افزود: این زمان، برای پیشگیری از سقوط یکی از مهمترین اکوسیستم‌های کره زمین کافی نیست. نیمی از صخره‌های مرجانی جهان، از بین رفته‌اند و به نظر می‌رسد که بقیه آنها نیز در این قرن نابود شوند. مرجان‌هایی که در حال از بین رفتن هستند، ۲۵ درصد از تنوع زیستی اقیانوس را پیشتیبانی و میلیاردها دلار به اقتصاد جهان کمک می‌کنند.

مور ادامه داد: ما باید برای حل کردن این مشکل، روش‌های قدیمی را کنار بگذاریم و این فرضیه را که ترمیم صخره‌های مرجانی حتما باید توسط غواصان انجام شود، به چالش بکشیم.

حتی اگر انسان‌ها کارآیی خود را تا ۱۰ برابر افزایش دهند، برای توقف سقوط این اکوسیستم کافی نخواهد بود.

مور اضافه کرد: ما باید قدرت خودکارسازی، فناوری رباتیک و هوش مصنوعی را تقویت کنیم تا بتوانیم در مقیاس لازم به فعالیت بپردازیم و این چالش جهانی را به درستی برطرف کنیم. این راه‌حل‌ها در یک شب به دست نخواهند آمد اما ما باید ابداع آنها را حالا آغاز کنیم تا هنگام نیاز در دسترس باشند. ما در عین حال، با ابزارهایی که اکنون در دسترس داریم، به سختی تلاش می‌کنیم تا تغییری را که می‌توانیم، به وجود بیاوریم و تثبیت این سیستم را آغاز کنیم.

مور توجه خود را به فناوری رباتیک زیر آب معطوف داشته که مورد استفاده صنایع نفت و گاز است. این کار، استفاده از تجهیزات سنگینی را شامل می‌شود که در عمق بیشتری فعالیت دارند و باید اصلاح شوند تا بتوانند با مرجان‌های ظریفی که به سطح نزدیک‌تر هستند، کار کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند اشیا یا گونه‌های جانوری را از تصاویر زیرزمینی تشخیص دهد.

مور افزود: بسیاری از این گونه‌ها با اینکه وجود دارند اما با این روش تشخیص داده نمی‌شوند. به همین دلیل من باور دارم که فناوری می‌تواند این مشکل را حل کند. این باور فقط به معنای دستیابی افراد مناسب به فناوری در مکان و زمان مناسب است. همان‌گونه که قابل تصور است، به کارگیری این روش روی صخره‌های مرجانی می‌تواند کار واقعا پیچیده‌ای باشد. برای این کار باید از یک ربات زیردریایی استفاده شود که می‌تواند مسیر خود را در میان صخره‌های مرجانی پیدا کند و با استفاده از هوش مصنوعی تصمیم بگیرد.

امکان دارد که اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا برای این کار، میزبان رقابتی میان مخترعان شود تا آنها بتوانند فناوری‌هایی را برای ترمیم صخره‌های مرجانی ارائه دهند.

مور گفت: ما باور داریم که وجود فناوری برای حل مشکل است. این چالش بزرگی به شمار می‌رود و هدفی جسورانه است اما شاید حفظ صخره‌های مرجانی بتواند به حفظ جهان کمک کند.