ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: بازیگران خلاق و دارای ایده در حوزه اینترنت اشیا شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران بیستمین کشور دنیا در استفاده از فناوری اینترنت اشیا است. فناوری که با تلاش فعالان این حوزه بومی‌سازی شد و به دست فناوران ایرانی رسید.

وجود بازیگران متعدد در این حوزه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به فکر شناسایی و زیر یک سقف جمع کردن فعالان این عرصه فناورانه انداخت.

استفاده از فناوری اینترنت اشیا برای کارآفرینان و محققان خلاق ایرانی فرصتی ارزشمند است تا از آن برای بهبود فضای کسب‌وکار خود استفاده کنند. این فناوری جدید، همچنین فضایی مناسب برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور ایجاد کرده است. اگر زیرساخت‌های خاص این فناوری پیشرفته در کشور با کمک مجامع بین‌المللی ایجاد شود، فضایی گسترده برای کسب‌وکار فراهم خواهد شد.

اینترنت اشیا در کشورهای پیشرفته با استانداردی جهانی توسعه می‌یابد. این فناوری در ایران هم با رعایت این استانداردها اما با مدلی ایرانی به کار می‌رود.

پروژه‌های مختلفی با استفاده از اینترنت اشیا در کشور پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به «سامانه اطلاعات سلامت (HIS)»، «سامانه پرونده الکترونیک سلامت (طرح سپاس)»، «شبکه ملی سلامت (شمس)»، «سامانه هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک» و غیره اشاره کرد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یکی از مجموعه‌های موثر در این حوزه علمی است و در تلاش است تا زیست‌بوم فناوری و نوآوری این عرصه را تکمیل کند. بر همین اساس هم به دنبال زیر یک سقف جمع کردن این بازیگران است. بازیگرانی که هر کدام نقشی موثر در توسعه این زیست‌بوم دارند.

این ستاد شناسایی و حمایت از این فعالان را در اولویت کاری خود قرار داده است. این کار در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری اتفاق می‌افتد و بازیگران خلاق و دارای ایده در حوزه اینترنت اشیا شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند با این حمایت‌ها ایده‌های خود را کاربردی و تجاری‌سازی کنند. این کار هم به خلاقان این حوزه کمک می‌کند و هم مردم را از مزایای این محصولات بهره‌مند.

کارگروه اینترنت اشیا ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی هم برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های این حوزه به میدان آمده است تا شتاب‌دهی به توسعه اینترنت اشیا در کشور را سرعت دهد. اتفاقی خوش که به کام جامعه استارت‌آپی و کسب‌وکارهای نوپا، شیرین است.

با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون در کشور ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه اینترنت اشیا شکل گرفته است که این شرکت‌ها می‌توانند سهم ایران از بازار دو تریلیون دلاری اینترنت اشیا را بالا ببرند. بازاری که پیش‌بینی می‌شود تا ١٠ سال آینده به چهار تا ١١ تریلیون دلار برسد.