مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما صبح امروز میزبان جمعی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های صنعتی و سازمان‌های مختلف بخش خصوصی بود که برای شرکت در «مجمع هماهنگی بخش خصوصی با محوریت ارزیابی و توانمندسازی سرمایه انسانی در دوران شیوع کرونا» آمده بودند. همچنین همزمان با این برنامه چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوریاز آنجا که سرمایه‌های انسانی نوآور و خلاق مهمترین رکن پیشرفت یک مجموعه محسوب می‌شود. آزمون‌های استخدام بخش خصوصی با پشتوانه مجموعه رقابت‌های مهارتی فناورد کار خود را آغاز کرد تا به تقاضای شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تامین نیروی انسانی پاسخ داده شود. این آزمون‌ها تقاضای شرکت‌ها راشناسایی می‌کند و آن را به سمت سیستم ارزیابی نیروی انسانی پیش می‌برد. پس حرکت در آن به سوی آموزش‌های مبتنی بر نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها است.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم گفت: اصلی ترین چالش سالهای اخیر مسئله اقتصاد و معیشت است و اشتغال یکی از مهمترین مشکلات این حوزه در حال حاضر کشور است که با کمک شرکت‌های پیشگام و فعال بخش خصوصی رفع آن ممکن می‌شود که از طریق مسئولیت اجتماعی، فنی و کاری خود را در این حوزه انجام دهند.

کرمی ادامه داد: دانشگاه‌ها پرورش‌دهنده نیروی انسانی در جامعه هستند که باید از این ظرفیت در شرکت‌های فناور بخش خصوصی و سازمان ها  استفاده درستی کرد البته نقطه ضعفی در دانشگاه‌ها وجود دارد و آن این است که مهارت‌های لازم در کنار آموزش های آکادمیک برای ورود به جامعه و بازار کار به دانشجویان در زمان تحصیل داده نمی‌شود اما افراد موفقی نیز وجود دارند که همزمان با تحصیل مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

عضو شورای سیاستگذاری مجموعه رقابت‌های تخصصی فناورد همچنین بیان کرد: در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرد تا با ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری این نقیصه را رفع نماید و تا با حمایت از پروژه‌های گوناگون دانش بنیان و استارت آپی این مشکل را رفع کند. بنابراین شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری در کنار دانشگاهها و در دل شرکت های بزرگ به عنوان بازوهای کمکی کار خود را در این حوزه آغاز کردند تا دانشجویان رشته‌های گوناگون را برای ورود به بازار کار آماده کنند البته در این فعالیت معاونت جنبه تسهیلگیری و سیاستگذاری کار نیز مدنظر قرار داده بود.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حرکت در این مسیر معاونت علمی از پلتفرم های خصوصی و موجود کشور مثل مجموعه فناور که رقابت‌های تخصصی و مهارت را در دستور کار داشت حمایت کرد. افزود: فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در نهایت از طریق برگزاری آزمون‌ها دانشجویان و فارغ التحصیلان را به شرکت‌های نیازمند نیروی کار ماهر معرفی کرد. فناورد ایده خود را  از مسابقات مهارتی و دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف  توسعه داد تا اینکه آزمون استخدام بخش خصوصی  و برای همه شرکت های جویای نیروی کار به همت آنها شکل گرفت البته همین جا پیشنهادی برای  ادامه کار این مجموعه دارم که می بایست دائم در حال آسیب شناسی کار و نیز کم کردن هزینه‌ای که از افراد کارجو دریافت می‌کنند را کاهش و این هزینه را به کارفرما کارفرمایان اختصاص دهند.

به گفته کرمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه از همه  شرکت‌های بخش خصوصی و دانش بنیان که در این حوزه فعالیت کنند نیز حمایت می کند. ما مخالف ایجاد انحصارهستیم حتی در این حوزه، سرمایه گذاری در این حوزه و بوجود آمدن شرکت های مشابه به نفع بخش خصوصی است. چرا که علاوه بر کمک به اشتغال فارغ التحصیلان، که متأسفانه آمار آنها در برابر آمار سایر بیکاران هست به شرکت های بخش خصوصی نیز برای جذب نیروی متخصص و مؤثر یاری می‌دهد. البته در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان مشابه این فعالیت، اقداماتی انجام شده است که می‌توان به طرح احمدی روشن و طرح شهید بابایی اشاره کرد در این طرح‌ها مسائل و نیازهای صنعت و شرکت های بزرگ دولتی اخذ و به دانشجویان مقاطع گوناگون ارائه می‌شود و آنها ضمن حل این مسائل از طریق قرار گرفتن در محیط ایجاد شده مهارت افزایی در طول دوره مسائل و موضوعات صنعت را رفع می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سامانه استخدام بخش خصوصی با تکیه بر تجربه 5 ساله خود مبنی بر ارزیابی و مهارت سنجی بیش از 100 هزار نفر با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، پارک علم و فناوری و مجموعه های بخش خصوص و ارائه خدمت خدمت مهارت سنجی و راستی آزمایی به بیش از هزار و 500  شرکت صنعتی، تجاری و دانش بنیان اقدام به ایجاد نخستین سامانه هوشمند استخدام در بخش خصوصی کرده است.

این سامانه با امکان ایجاد بانک مستعدان، مهارت سنجی و راستی آزمایی، استاندارد سازی رزومه‌ها و ایجاد امکان مقایسه و رتبه بندی توانسته هزینه‌ها و زمان استخدام را تا 60 درصد برای شرکت‌ها کاهش دهد و از طرفی کمک کند متناسب‌ترین گزینه را برای موقعیت شغلی خود انتخاب کنند.

ثبت نام در چهارمین آزمون استخدامی بخش خصوصی از امروز آغاز شد و تا 3 مرداد ماه ادامه دارد.