استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مطالعات بالینی و مولکولی کرونا در کشور همزمان با درمان انجام می شود، گفت: برای ساخت واکسن نیاز به شناخت ویژگی های ویروس داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر حسین کیوانی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص تحقیقات پایه ای و بالینی ویروس کرونا اظهار کرد: در ایران و کل دنیا روی ویروس کووید ۱۹ از لحاظ رفتار شناسی ویروس در سطح مولکولی و بالینی مطالعاتی صورت می گیرد.

وی با اشاره به بخشی از این مطالعات گفت: اینکه می بینیم علائم این بیماری به علایمی در سیستم گوارشی تبدیل می شود یا علایم تنفسی، عصبی، سر درد و ... نشانه های ابتلا به این بیماری است، اینها نتیجه مطالعات ویروس کرونا است که همزمان با شیوع آن در کشورها در حال انجام است.

کیوانی با بیان اینکه بر اساس علائم ثبت شده مبتلایان به کرونا در کشور می بینیم که کرونای جدید چه حرکت‌هایی داشته و به چه سمتی می رود، بیان کرد: من به عنوان ویروس شناس می توانم بر اساس آن چیزی که خانواده کرونا دارد حدس بزنم که تمام اعضا را درگیر  کند. اصلا از نظر ما عجیب نیست که کرونا هر رفتاری از خود نشان دهد و هر بافتی را آلوده کند.

وی افزود: این ویژگی ویروس های قبلی کرونا، ساری و مرس نیز بود. در نتیجه شاید بتوانیم به این نتیجه برسیم که بعد از چند سال این ویروس مشابه بقیه کرونا ویروس ها تبدیل به عامل سرما خوردگی شود به طوریکه دیگر مرگ و میر نخواهد داشت. 

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود انجام تحقیقات محققان در کشور چرا بیشتر خروجی مطالعات از منابع خارجی منتشر می شوند، بیان کرد: محققان کشور، همزمان با محققان دنیا حتی زودتر روشهای درمانی مختلف را تست کردند و در برخی موارد به نتیجه رسیدند که بعد از آن محققان دنیا از این نتایج اعلام شده از سوی ایران نیز استفاده کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه درمان محققان ایران پیشتاز هستند اما در حوزه مطالعات بالینی و مولکولی یا رفتار شناسی ویروس کووید۱۹ چگونه عمل کرده اند و اینکه چرا خروجی مطالعات پژوهشگرانمان اعلام نمی شود، عنوان کرد: از نظر بالینی هم اشکالی که داریم این است که  کادر درمانی ما درگیر درمان و تشخیص هستند و خیلی زمان نوشتن مقاله را ندارند علی رغم اینکه موضوع برای تولید مقاله خیلی در اختیارشان بود.

این استاد ویروس شناسی بیان کرد: محققان خارجی بلافاصله تجربیات خودشان را به مقاله تبدیل و منتشر می کنند، اما محققان ما درگیر بیمار و بیمارستان و درمان می شوند.

کیوانی با بیان اینکه مع الوصف طرح های خوب تحقیقاتی در کشور اجرا شده است، بیان کرد: اگر بنای تحقیقات محققان کشور ما چاپ مقاله بود تا الان تعداد بالایی به چاپ رسیده بودند کما اینکه برخی از اینها در مجلات معتبر علمی نیز منتشر شده اند. همچنین از سوی دیگر برخی ژورنال ها ما را تحریم کرده اند که از این منظر هم برای چاپ مقاله مشکل داریم.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه درمان، محققان ما جلوتر از سایر محققان کشورهای دیگر هستند، بیان کرد: داروهایی همچون «ناپروکسین» که از همان اول شروع اپیدمی کرونا اعلام شد با وجود مخالفان در داخل اما بعد از مدتی کشورهای پیشرفته تاثیر این دارو در بیماران مبتلا به کرونا را اعلام کردند؛ از این رو ما در این حوزه عقب نیستیم.

کیوانی با بیان اینکه توانایی انجام تحقیقات در محققان کشور وجود دارد، بیان کرد: تحقیقات انجام شده و می شود اما باید تبدیل به مقاله شود تا در اختیار عموم قرار بگیرد.

وی با اشاره به پروژه خود در زمینه مطالعات ویروس کرونا گفت: در صدد هستیم که در این مطالعات ببینیم  ویروس از نظر مولکولی چه تغییراتی می کند که نتیجه این تحقیق در ساخت واکسن قابل استفاده است؛ ۲-۳ ماه آینده این پروژه به عنوان اولین مقاله پایه ای در مجلات با رنک بالا چاپ می شود.

کیوانی افزود: برای ساخت واکسن نیاز به شناخت ویژگی های ویروس داریم و با توجه به اینکه تغییرات در ویروس اتفاق می افتد نتیجه این تحقیقات در زمینه تغییرات ژنوم ویروس، خصوصیات آنتی ژنی و ... می تواند در ساخت واکسن موثر باشد.