پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

نیمی از جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به بخش فیلمنامه اختصاص دارد

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۴۰ ب.ظ

 

مهدی عظیمی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دیدار با سرهنگ محمود سزاوار، سرپرست سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، گفت: بودجه این دوره از جشنواره مقاومت از هزینه‌ای که برای برگزاری جشنواره در چهار سال پیش انجام شده است کمتر است و با توجه به رشد 4 برابری قیمت‌ها در مقایسه با 4 سال گذشته کار را برای برگزاری جشنواره مقاومت بسیار سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره در دوره مدیریت محمد خزاعی در شکل و سطح بالایی برگزار شده است، افزود: بنابراین ما باید این سطح را حفظ و قطعا به رشد آن توجه داشته باشیم که البته با توجه به کاهش چشم گیر بودجه کار را برای ما سخت خواهد کرد اما بنا را بر این گذاشته‌ایم که کف توقع‌مان از جشنواره با سطحی که در دوره قبلی برگزاری شده است، برابری کند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شهادت سردار سلیمانی و شیوع ویروس کرونا را از اتفاقات جدیدی عنوان کرد که در این دوره از جشنواره به آنها نگاه ویژه‌ای شده است و توضیح داد: به فراخور هر کدام از این موضوعات بخش‌های سید شهدای مقاومت و مدافعان سلامت را به عنوان طرح‌ها جدیدی در این دوره از جشنواره طراحی کرده‌ایم.

بخش فیلم‌سازان بسیجی از دیگر موارد جدیدی است که در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت طراحی شده که عظیمی در توضیح آن گفت: این حوزه از جمله بخش‌های بسیار مهم جشنواره است که تقریبا تمام کشور را درگیر می کند و درواقع  همه اقشار بسیجی، سپاهی، ارتشی و حتی سرباز وظیفه هم می‌تواند در این بخش شرکت کنند که آثار آنها ابتدا در هر استان مجزا داوری می‌شوند و در نهایت برگزیده‌های در بخش نهایی با هم رقابت خواهد کرد.

وی توجه به فیلم‌نامه را از موارد مهم و مورد تاکید این دوره از جشنواره دانست و با بیان اینکه تقریبا نیمی از جوایز این دوره از جشنواره در حوزه فیلمنامه است، گفت: سال‌های قبل بخش فیلمنامه جشنواره با اسم قلم طلایی بود که امسال با عنوان روایت قلم برگزار می‌شود و از جمله تقییرات آن اینکه امسال این بخش هم به صورت بین‌الملل برگزار خواهد شد.

 دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ادامه داد: داوری بخش روایت قلم نیز با توجه به بین‌المللی بودن هیات انتخاب آن از داورانی به زبان انگلیسی، عربی و فارسی تشکیل شده است.

عظیمی در ادامه به بخش‌های دیگر جشنواره و برگزاری دو مرحله‌ای این رویداد هنری نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا آمادگی برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی و یا آنلاین را داریم و برنامه‌ریزی‌ها در هر دو گزینه انجام شده است که البته امیدواریم بتوانیم جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کنیم.

 

سهم سینمای دفاع مقدس از 3 هزار فیلم تولید شده، فقط 300 اثر است

در ادامه این نشست حبیب الله مازندرانی دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت (رسام) با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره و تمام این تلاش‌ها کمک به سینمای دفاع مقدس و مقاومت است، گفت: البته باید در کنار اینها یک آسیب‌شناسی درستی از سینمای دفاع مقدس کنیم تا بتوانیم بهتر و رو به جلو تر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه طی 40 سال اخیر حدود 3 هزار فیلم سینمایی در ایران تولید شده است که سهم سینمای دفاع مقدس تنها 300 فیلم است، افزود: میزان تولید فیلم از سال‌های بعد از چند همینطور کمتر و کمتر شده است در حالی که روایت‌های بسیار از جنگ همچنان مقفول مانده است.

دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس و مقاومت (رسام) ادامه داد: داشتن آمارهای دقیق در حوزه تولید فیلم دفاع مقدس و آسیب شناسی این حوزه به برنامه ریزی دقیق بسیار کمک می کند.

بخش‌های‌ جنبی پشتوانه سازی جشنواره‌ها هستند

علیرضا عاقل‌زاده نیز در این دیدار به برگزاری بخش‌های جنبی جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش‌های جنبی هر چند مسابقه‌ای نیستند اما حتما از اهمیت بسیاری برخوردار هستند چرا که به نوعی پشتوانه سازی جشنواره دراین بخش اتفاق می‌افتد.

وی افزود: فیلمنامه، کارگردانی، سینمای سامری و طب سینما از جمله موارد در نظر گرفته شده در بخش جنبی است که به صورت برگزاری کارگاه و یا نشست‌های تخصصی پیگیری خواهد شد.

عاقل‌زاده برگزاری کارگاه آموزشی با هدف کادرسازی در 31 استان کشور را از دیگر برنامه‌های بخش جنبی دانست و ادامه داد: در این کارگاه‌ها از شکل ابتدایی کارگردانی تا حرفه‌ای فیلنامه نویسی تدریس خواهد شد.

 

آیین نامه تولید، عرضه و نمایش آثار حوزه مقاومت تدوین شد

سرهنگ محمود سزاوار سرپرست سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس نیز در این نشست، گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه حمایت از آثار دفاع مقدس شکل گرفته است تدوین آیین نامه تولید، عرضه و نمایش آثار حوزه مقاومت است.

وی افزود: این آثار از آنجا که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما مجوز می‌گیرند، بنابراین آیین نامه تلاش می‌کند صدور نمایش از حیث تخصصی بررسی شود تا هیچ گونه تحریفی در حوزه آثار دفاع مقدس اتفاق نیفتند.

سرپرست سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بیان اینکه درواقع این یک اتفاق منحصر به فرد است، گفت: البته علارغم مصوب و ابلاغ شدن این آیین نامه اما هنوز اجرایی نشده است که البته سوء تفاهم‌هایی در این باره وجود دارد درحالی که این آیین نامه بیشتر نگاه حمایتی دارد تا نظارتی.

سزاوار خاطرنشان کرد: ما بیشتردنبال این هستیم که حقایق دفاع مقدس گفته شود و مطالبی خلاف این برهه از تاریخ معاصر ایران گفته نشود بنابراین همچنان امیدواریم این آیین نامه بدون نقص اجرایی شود.

۹۹/۰۵/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی