یکی از تبعات ابتلاء به کرونا به خصوص در کودکان به خطر افتادن بهداشت و سلامت روان این افراد است. محققان دانشگاه یو سی ال ای برای حل این مشکل یک ربات هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از زد دی نت، مراقبت از کودکان مبتلا به کرونا و تقویت روحیه و ایجاد نشاط در آنها کار پرچالشی است، اما ربات هوش مصنوعی «رابین» می‌تواند تا حدی به حل این مشکل کمک کند.

کودکان مبتلا به کرونا به علت ویژگی‌های خاص این بیماری مجبورند از والدین خود جدا بمانند. این مساله فشار مضاعفی را به روحیه حساس کودکان وارد می‌کند و ربات رابین قرار است با حضور در بیمارستان‌های آمریکا به بچه‌ها کمک کند تا روحیه و شادمانی خود را در زمان ابتلاء به کرونا حفظ کنند.

این ربات که می‌تواند به کمک دیگر کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج نیز بیاید، توسط شرکت نوپای اکسپر تولید شده و حس تنهایی و جدا بودن از جهان را در کودکان کمتر می‌کند. پژوهشگران بارها هشدار داده‌اند که تنها ماندن کودکان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها حس استرس و نگرانی زیادی را در آنها به وجود می‌آورد که در آینده نیز تأثیرات خود را بر روح و روان کودکان بر جای می‌گذارد.

این ربات ۱۲۰ سانتیمتری، ۲۵ کیلوگرم وزن دارد و طراحی کودکانه‌ای دارد. صحبت کردن با کودکان و سرگرم کردن آنها مهم‌ترین کارکرد این ربات است. ربات یادشده از پلاستیک زیستی تجزیه شونده تولید شده و با استفاده از اشعه ماورا بنفش ضدعفونی و پاکسازی می‌شود.

هوش مصنوعی این ربات به آن کمک می‌کند تا با شناسایی روحیات و نگرانی‌های هر کودک به طور اختصاصی مکالماتی متناسب با حال و هوای مخاطب خود انجام دهد. واکنش‌های عاطفی این ربات بر اساس شرایط هر کودک شخصی سازی می‌شود و برای این کار دوربین‌های ربات حالات چهره و واکنش‌های کودک را ثبت و تحلیل می‌کنند. این اطلاعات برای تداوم واکنش‌های مناسب در حافظه ربات ثبت می‌شوند.

ربات یادشده دارای چرخ‌هایی است که حرکت آن را در جهات مختلف تسهیل می‌کنند. آزمایشی که بر روی این ربات با حضور ۸۵ کودک ۴ تا ۱۲ ساله صورت گرفته نشان می‌دهد رابین حس نشاط کودکان را تا ۲۶ درصد افزایش داده و میزان استرس آنها را تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهد.