پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری

ماندگاری و فراگیری؛ دو شاخص مهم برگزیده نشان رسول است

سه شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۱۰ ب.ظ

 دبیر نخستین مراسم اعطای «نشان رسول» با اعلام خبر اهداء جایزه رسول به سینماگر خلاق در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی، گفت: ماندگاری و فراگیری؛ دو شاخص مهم برگزیده نشان رسول است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز فارسیجانی با اشاره به اعطای نشان رسول به سینماگران خلاق در حوزه سینمای دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی، گفت: سال گذشته در اتاق فکر انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس پیشنهاد شد که به منظور ترغیب و تشویق سینماگران به خلاقیت و نوآوری در آثار خود در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی و ایجاد فضای انگیزشی برای آنان، جایزه‌ای طراحی و طی مراسمی به هنرمند برگزیده اعطا شود.

دبیر نخستین مراسم اعطای «نشان رسول»، افزود: این جایزه تمام بخش‌های سینما مانند کارگردانی، نویسندگی، جلوه‌های ویژه و دیگر بخش‌ها حتی مدیریت سینما را شامل می‌شود.

 

ماندگاری و فراگیری؛ دو شاخص مهم نشان رسول

فارسیجانی یادآور شد: در شورای سیاست‌گذاری این جایزه شیوه‌نامه، روش‌ها و شاخص‌های انتخاب فرد برگزیده به تصویب رسید. خلاقیت، نوآوری، اثرگذاری، فراگیری و ماندگاری، شاخص‌های اصلی فرد برگزیده جایزه نشان رسول است.

وی اظهار داشت: برای مزّین کردن این جایزه به نام یکی از سینماگران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، پس از بررسی‌ها و مشورت‌های تخصصی نام رسول ملاقلی‌پور که خود از نوآوران و افراد خلاق در حوزه نویسندگی، کارگردانی و جلوه‌های ویژه در سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس بود، مطرح و تأیید شد. بر همین اساس این جایزه تحت عنوان «نشان رسول» به صورت سالانه اعطا خواهد شد.

 

اعطای اولین جایزه «نشان رسول» در هفته‌ دفاع‌مقدس

فارسیجانی در ادامه گفت: در همین راستا شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه جایزه نشان رسول ایجاد و مقرر شد که هر سال در ۱۶ اسفند همزمان با سالروز فوت مرحوم ملاقلی‌پور این جایزه به فرد برگزیده اعطا شود که البته سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا اعطای این جایزه به تعویق افتاد و طبق جمع‌بندی انجام‌شده در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح، اولین سال نشان در هفته دفاع مقدس  برگزار می‌شود. اما از سال آینده، یعنی از اسفند ۱۴۰۰ که دومین دوره اعطای این جایزه برگزار می‌شود، نشان رسول به صورت سالانه اهداء خواهد شد. همچنین هیئت داوران این جایزه را فرهیختگان و هنرمندان سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تشکیل می دهند.

 

سینمای ۴۰ ساله انقلاب و دفاع‌مقدس در معرض داوری نشان رسول

دبیر نخستین مراسم اعطای «نشان رسول» در ادامه با اشاره به آثار حاضر در اولین دوره اعطای این جایزه، گفت: در اولین مراسم اعطای نشان رسول، سینمای ۴۰ ساله اول انقلاب مورد داوری قرار می‌گیرد و از بین همه سینماگران فعال در ۴۰ ساله اول انقلاب و دفاع‌مقدس یک نفر به عنوان برگزیده این جایزه انتخاب می‌شود. هیچ محدودیت سنی و جنسیتی در اعطای نشان رسول وجود ندارد و فرد برگزیده در هر سن و جنسیتی که باشد تنها باید دارای شاخص‌های این جایزه را داشته باشد.

 

رونمایی از کتاب یادنامه نشان رسول و تقدیر از خانواده رسول ملاقلی‌پور

وی اضافه کرد: در اولین مراسم اعطای نشان رسول از خانواده رسول ملاقلی‌پور تقدیر می‌شود. برنامه‌های جنبی مانند برپایی نمایشگاهی از خلاقیت و نوآوری در آثار سینمایی حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب نیز در این مراسم وجود دارد که تبعاً در سال اول بخش مهمی از این نمایشگاه به آثار مکتوب و غیرمکتوب رسول ملاقلی‌پور و فیلم‌ها و عکس‌های او اختصاص خواهد داشت؛ البته در این نمایشگاه آثار شاخص دیگر سینماگران این حوزه نیز حضوری فعال دارند.

فارسیجانی یادآور شد: یکی دیگر از فعالیت‌های جانبی این مراسم، رونمایی از کتاب ویژه مراسم است که در اولین شماره آن پرونده‌ ویژه‌ای از رسول ملاقلی‌پور، شخصیت فردی، عکس‌ها و تصاویر او، ویژگی‌های آثار ملاقلی‌پور، گفت‌وگوهایی با بزرگان و سرآمدان سینمایی و یکی از فیلمنامه‌های ساخته‌نشده رسول ملاقلی‌پور (با تأیید و اجازه خانواده آن مرحوم) وجود خواهد داشت. نام این کتاب فعلاً «یادنامه نشان رسول» است که در همان مراسم رونمایی می‌شود.

اولین دوره مراسم اعطای «نشان رسول» در قالب یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، همزمان با هفته دفاع‌مقدس (شهریور ۹۹) در تهران برگزار خواهد شد
.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

۹۹/۰۵/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی