محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی و ساخت یک دستگاه تولیدکننده آب ژاول با الکترولایزر کاملا ایرانی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عرفان طورجی مدیر فنی یک تیم استارت آپی تولید کننده دستگاه تولید آب ژاول گفت: در این تیم استارت آپی، توانستیم دستگاهی را بسازیم که با دریافت آب و نمک به عنوان ورودی، آب ژاول تولید می کند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت این دستگاه با شرکت های رقیب، الکترولایزر این دستگاه بوده که بومی سازی شده و کاملا ایرانی است، بیان کرد: استفاده از این دستگاه جهت ضد عفونی سطوح و معابر می تواند خطر ابتلا به بیماری های اپیدمیک همچون کرونا را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

طورجی افزود: این دستگاه عمل الکترولیز آب و نمک طعام را انجام می دهد و امکان تولید آب ژاول در هر مقدار و با غلظت تا ۸ هزار پی پی ام  را فراهم می سازد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه به عنوان ماده گندزدا در تصفیه آب شرب، آب فرآیندی صنایع و آب گردشی کولینگ تاورها، مایع ضد عفونی سطوح و... استفاده می شود، گفت: گندزدایی خطوط صنعتی، استخرها، مرغداری، گاوداری، ضد عفونی منازل، ادارات و ... از دیگر کاربردهای این دستگاه است.

این فناور با ابراز تاسف از اینکه الکترولایزرهای مورد استفاده در تمامی دستگاه های ساخته شده در کشور از نوع بی کیفیت خارجی است گفت: عمر مفید این دستگاه های ایرانی با الکترولایزر خارجی نهایتا یک سال و نیم است ولی الکترولایزر تولید این استارت آپ بر اساس تست های انجام شده توسط ازمایشگاه های معتمد شرکت آب و فاضلابی کشور، ۸ سال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه نمونه های خارجی این دستگاه با کیفیت مشابه قیمت بسیار بالایی دارند، گفت: قیمت این دستگاه در این سطح از کیفیت حدود یک سوم نمونه خارجی است و می تواند صرفه جویی ارزی قابل توجهی در این حوزه ایجاد کند.

طورجی با تاکید بر اینکه این دستگاه توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف در قالب یک تیم استارت آپی ساخته شده، بیان کرد: این دستگاه، در صورت درخواست مشتری، قابل حمل بوده و قابلیت تولید مواد ضدعفونی  کننده در هر محل و در غلظت های مختلف را داراست.

به گزارش مهر، این تیم استارت آپی در رویداد آب و انرژی صندوق نوآوری و شکوفایی محصول خود را ارائه کردند.