صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که از ۶۲ محصول مرتبط با کرونا که توسط محققان ۱۸ استان به تولید رسیده حمایت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، گزارشی از وضعیت حمایت از شرکتهای دانش بنیان و فناور تولیدکننده اقلام مورد نیاز در زمینه کرونا را ارائه کرد.

صندوق با اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی به شرکت های دانش بنیان، فناور و استارت آپ ها برنامه حمایتی خود را همزمان با شروع اپیدمی کرونا آغاز کرد.

در ابتدا ۴۳۴ طر ح از طرف شرکت های دانش بنیان، فناور و استارت آپ  به صندوق نوآوری ارسال شد که پس از ارزیابی طرح ها و شرکت ها، نزدیک به ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات ظرف دو هفته کاری به  شرکت هایی از ۱۸ استان کشور پرداخت شد.

این تسهیلات به بیش از ۶۲ محصول مرتبط در ۵ محور تجهیزات و ملزومات پزشکی، ونتیلاتور، دستگاه  بیهوشی اتاق عمل، دستگاه اکسیژن ساز، لباس بیمارستانی، دوربین حرارتی تشخیص کرونا و مانند آن (کیت های تشخیص کرونا، ماسک، مواد ضدعفونی کننده) و سامانه های نرم افزاری تعلق گرفت.

از میان طرح های تولید اقلام و محصولات مقابله با ویروس کرونا، ۹ طرح در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی شامل تولید ۱۰۰ دستگاه بیهوشی اتاق عمل، ۵۰۰ دستگاه ونتیلاتور، هزار دستگاه اکسیژن ساز، ماهانه ۱۰۰ هزار دست لباس بیمارستانی، ۳۰ میلیون جفت دستکش، ۱۵۰۰ دستگاه ضدعفونی کننده و ۵۰۰ هزار شیلد و سرپوشه، ساخت دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی، دوربین حرارتی تشخیص کرونا، دیسپنسر هوشمند ضدعفونی و تولید سوپرکربن فعال برای استفاده در ماسک های فیلتردار هستند.

حمایت از چهار طرح برای تولید کیت های تشخیص کرونا

همچنین ۴ طرح به کیت های تشخیصی و استخراج ژنوم اختصاص داشت که اعطای تسهیلات به این طرح ها، منجر به تولید ماهانه ۲۰۰ هزار کیت شد. همچنین یک شرکت دانش بنیان به توان ساخت و  تولید ابزار استخراج ژنوم ویروس کرونا طی پانزده دقیقه دست یافته که پس از تولید موفق به بازار داخلی، هم اکنون در مسیر صادرات است.

از سوی دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که به ۱۳ شرکت برای تولید ماهانه ۱۰ میلیون انواع ماسک ۳ لایه، نانویی و N۹۵ و به ۲۵ شرکت برای تولید ماهانه ۲.۲ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده تسهیلات اختصاص داده است.

علاوه بر مواد ضدعفونی کننده، ۵ طرح نیز به تولید دستگاه های تولید مواد ضدعفونی کننده تعلق داشت که با استفاده از تسهیلات صندوق به تولید صنعتی و انبوه ـ ماهانه ۱۵۰۰ دستگاه ـ دست یافتند.

سامانه های نرم افزاری نیز توانستند از خدمات مالی و معنوی صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. در بین سامانه های نرم افزاری مرتبط با کنترل و پیشگیری از کرونا، ۴ سامانه تأمین مالی شدند و اپلیکیشن دیگری که برای شکست زنجیره های انتقال ویروس کرونا در کشور مورد تأیید وزارت بهداشت قرار دارد نیز مورد حمایت قرار گرفت.