شرکتهای دانشبنیان و فناور موفق شدهاند بیش از ۸۰ درصد کاتالیستهای مورد نیاز کشور را با حمایت معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری در داخل تولید کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمزه کازرونی مدیر عامل یک شرکت فناور توسعه دانش و فناوری بیان کرد: کاتالیستها از جمله اولین اقلامی بودند که از سال ۱۳۸۹ مورد تحریم قرار گرفتند. با اعمال تحریمها مشکلات زیادی برای پالایشگاهها به وجود آمد، زیرا اکثر نیاز کشور از خارج تامین میشد و شرکتها مجبور بودند که با قیمت بالا و از طریق واسطهها کاتالیستها را خریداری کنند.
به گفته کازرونی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، شرکتهای دانشبنیان و فناور زیادی تاسیس شد که به صورت تخصصی در حوزه کاتالیست فعالیت میکنند. پس از چند سال فعالیت، به جرات میتوان گفت که با توجه به تعداد کاتالیستهای ساخته شده و کاتالیستهای در لبه تجاریسازی، در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از کاتالیستهای مورد نیاز کشور، در داخل ساخته میشود.
وی ادامه داد: ما در شرکت؛ یک کاتالیست با فناوری بسیار بالا تولید کردهایم که از اهمیت بالای برای تامین بنزین کشور برخوردار است. این کاتالیست رفورمینگ نفتا نام دارد و با توجه به اینکه ۷۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور در واحد رفورمینگ پالایشگاه ساخته میشود، این کاتالیست میتواند نقشی کلیدی در این حوزه ایفا کند.
کازرونی همچنین گفت: ۹۵ درصد از نیاز دنیا به این کاتالیست توسط دو شرکت فرانسوی و آمریکایی ساخته میشود. این کاتالیست از سال ۲۰۱۷ در روسیه نیز با تحریم مواجه شد. آنها نیز دو خط تولید راه اندازی کردهاند. ما مدعی هستیم که کیفیت کاتالیست ساخته شده در کشور ما از کیفیت کاتالیست روسی بسیار بالاتر است.در مورد این کاتالیست بیش از ۱۰ هزار صفحه آزمایش وجود دارد و در ۴ ورژن و نوع مختلف تولید شده است.
بیش از این حمایتهای مختلفی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه انجام گرفته است. با توجه به اینکه اکثر مشتریهای این کاتالیست، دولتی و نیمه دولتی هستند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میتواند نقشی تعیین کننده در بازارسازی و توسعه بازار این محصول ایفا کند.