دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از تولید مواد ضد عفونی کننده غیرالکلی خبر داد و گفت: تفاوت این مواد با محلول های برپایه الکل این است که به سرعت سطوح را ضد عفونی می کنند و ماندگاری زیادی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  دکتر سعید سرکار، امروز در اختتامیه جشنواره نانو و رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه  الکتروریسی عنوان کرد: یک زمانی تنها اروپا تولیدکننده دستگاه نانو الیاف بود  که خط تولید آن را به ایران در شرایط تحریم نمی فروختند و قیمت هر خط تولیدشان یک میلیون یورو بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: به همین دلیل محققان کشور توانستند دستگاه تولید کننده نانو الیاف را تولید و خط تولید فیلترهای نانو را راه اندازی کنند؛ به طوریکه اکنون به مرحله ای رسیدیم که به کره جنوبی صادر شده و بعد از آن قراردادی در راستای تحویل ۱۰ دستگاه نانو الیاف به چین را منعقد کردیم.

وی ادامه داد: در راستای این قرار داد، تاکنون ۶ دستگاه را در چین نصب کردیم و چند روز گذشته نیز ۲ دستگاه دیگر را ارسال کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام مجوزها و استانداردهای اروپایی برای این دستگاه اخذ شده است، بیان کرد: این دستگاه تمام خصوصیات دستگاه اروپایی را دارد در حالی که از قیمت پایینی نیز برخوردار است.

سرکار عنوان کرد: قطعا تقاضا برای صادرات این دستگاه نانو الیاف زیاد داریم که در آینده نزدیک اخبار آن منتشر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران هنوز اقتصاد دانش بنیان را به رسمیت نشناخته است، بیان کرد: ما باید خودمان را باور کنیم که ظرف ۲۰ سال آینده، اقتصاد دانش بنیان بر پایه فناوری نانو است؛ خدا نعمتی داده که باید از آن استفاده کنیم و مرزها و شرایط رشد را باید برای ظهور خلاقیت ها فراهم کنیم.

تولید روز افزون محصولات در حوزه کرونا

وی در خصوص تولید محصولات نانو در حوزه کرونا توسط محققان کشور زیر نظر ستاد نانو گفت: ما در ستاد در زمینه تامین ماسک های n۹۵ ورود پیدا کردیم تا نیاز کشور و کادر درمان به ماسک برطرف و آسیب کمتری به جامعه وارد شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه این ماسکهایی که توسط شرکتهای دانش بنیان نانو به تولید می رسید قیمتهایی پایین تر از ماسک های وارداتی داشتند، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه زیرساخت های تولید ماسک و تکنولوژی آن در کشور وجود داشت توانستیم آن را سریعا در اختیار قرار دهیم؛ در ابتدای شیوع کرونا، روزی ۱۰ هزار ماسک نانو تولید می کردیم ولی بعد از شیوع کرونا با تغییر کاربری های برخی کارخانه های فیلتر و ... این ظرفیت به تولید ۲۵۰ هزار ماسک در  روز طی دو هفته رسید.

سرکار افزود: ما توانستیم در شرایطی تامین ماسک در کشور داشته باشیم که همزمان در امریکا، انگلیس و ژاپن پاکت زباله روی صورتشان می کشیدند.

تولید مواد ضد عفونی نانویی با قابلیت ماندگاری بالا در مقایسه با الکل

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص گام دوم محققان در راستای برطرف کردن نیاز جامعه  در شرایط کرونا گفت: گام دوم تولید محلولها و ژل های ضد عفونی بود که با فناوری نانو به تولید رسید که برای ضد عفونی سطوح دستها و کارایی داشت.

وی با تاکید بر اینکه این محلول ها با فناوری نانو با نانوذرات نقره به تولید می رسند، گفت: این مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل نیستند و تفاوت آن با محلول های برپایه الکل این  است که به سرعت سطوح را ضد عفونی می کنند و ماندگاری زیادی دارند در صورتیکه الکل در همان لحظه سطح را ضد عفونی می کند. همچنین ضد عفونی های نانو تا سه روز محیط را ضدویروس نگه می دارند.

به گفته سرکار، روزی ۲۰۰ تن به صورت انبوه مواد ضد عفونی تولید می شود که اکنون این محصولات به وفور در کشور وجود دارد به طوریکه در سوپرمارکتها هم مواد ضد عفونی دیده می شود.

وی با اشاره به دیگر دستگاههای تولید شده در حوزه کرونا گفت: دستگاههای ضد عفونی کننده هوا که با فناوری پلاسما کار می کنند از دیگر دستاوردهای محققان است که ۱۰۰تا ۸۰۰ متر مکعب هوا را ضدعفونی می کند؛ از این دستگاه می توان در واگنهای مترو، اتوبوس، رستوران و ... استفاده کرد.

سرکار با بیان اینکه دستگاه دیگری که با uv محصولات را ضدعفونی می کند از دیگر دستاوردهای محققان است که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: از دیگر توانایی محققان تولید واکسن است که اکنون روی آن متمرکز هستند.

ساخت دستگاه تشخیص کرونا با قدرت تشخیص کرونا در ۳۰ ثانیه

سرکار با بیان اینکه اکنون دستگاهی ساخته شده که کرونا را در ۳۰ ثانیه تشخیص می دهد، گفت: تست های کنونی بعد از دو روز جواب کرونا افراد را مشخص می کنند؛ اما این دستگاه با اخلاط حلق و بینی کرونا را تشخیص می دهد.

وی افزود: این دستگاه طی دوماه مجوزهای لازم را اخذ کرد.

گفته های رهبری الگوی ماست

سرکار با بیان اینکه ما افتخار  می کنیم که مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید نانو را یک الگو در سایر امور مملکت به کار بگیریم، بیان کرد: گفته های رهبری الگوی ماست.

وی تاکید مرد: از طرف دیگر ما بدون پشتوانه مردمی نمی توانیم کاری کنیم و اگر بودجه ای هزینه می کنیم مردم باید بدانند بازگشت آن در جامعه چیست؛ از این رو در صدد هستیم که رضایت مردم را بدست آوریم.

وی تاکید کرد: ما امروز می بینیم که آگاهی مردم در رابطه با فناوری نانو نسبت به کشورهای پیشرفته بیشتر است که باید در این راستا از اصحاب رسانه تشکر کنیم.