محققان ایرانی دانشگاه رایس تگزاس با موفقیت از یک کپسول پرشده از سلول‌های بنیادی برای بهبود خسارات واردشده به قلب یک موش استفاده کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، وقوع حملات قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ انسان هاست و یکی از علل این رخداد خسارت‌هایی است که به طور تدریجی به قلب انسان‌ها وارد می‌شود. محققان روشی جدید برای احیا و بازسازی بافت‌های آسیب دیده قلب و کاهش تخریب آنها ابداع کرده‌اند که مبتنی بر کاشت کپسول‌های پر از سلول‌های بنیادی در قلب است.

بعد از وقوع حمله قلبی بافت‌های آسیب دیده تا حد امکان بازسازی می‌شوند، اما این بازسازی به اندازه حالت اولیه قبل از آسیب نیست و ریتم ضربان قلب هرگز به وضعیت قبل از وقوع حمله قلبی باز نمی‌گردد. این امر زمینه را برای وقوع حملات قلبی دیگری فراهم می‌آورد که ممکن است به مرگ انسان منجر شود.

کاشت سلول‌های بنیادی در بافت‌های آسیب دیده قلب می‌تواند این مشکل را حل کند. البته چالش اصلی این است که سیستم ایمنی بدن ممکن است این سلول‌ها را مهاجم تشخیص دهد و آنها را پس بزند.

پژوهشگران دانشگاه رایس برای حل این مشکل سلول‌های بنیادی را در کپسول‌های آغشته به هیدروژل مخفی می‌کنند و این کپسول‌ها بعد از آزاد کردن فاکتورهای التیام بخش خود در قلب به تعمیر و بازسازی بافت‌های آسیب دیده قلب کمک می‌کنند و میزان جراحت را کاهش می‌دهند. از این طریق می‌توان امیدوار بود که احتمال وقوع حملات قلبی تازه کاهش یابد.

این پژوهش زیر نظر دکتر امید ویسه دانشیار ایرانی الاصل دانشگاه رایس و با همکاری دانشجویانی از ملیت‌های مختلف و از جمله سمیرا آقلارا فتوت دانشجوی ایرانی دانشگاه رایس صورت گرفته است. به گفته دکتر ویسه سیستم ایمنی بدن هیدروژل را یک عامل مهاجم خارجی محسوب نمی‌کند و علیه آن واکنشی نشان نمی‌دهد. لذا می‌توان سلول‌های بنیادی را در درون هیدروژل مخفی کرد و آنها را از این طریق به داخل قلب منتقل کرد. البته تا عملیاتی شدن این روش درمانی بر روی انسان‌ها راه درازی در پیش است.