دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: انتخاب سرآمدان علمی در رشته‌های مختلف در کشور، یکی از فعالیت‌های انگیزه بخشی است که در راستای گسترش حمایت از نخبگان، اساتید و محققان کشور صورت می‌گیرد. در آخرین دوره از این انتخاب 100 سرآمد علمی از 19 شهر کشور انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره  انتخاب سرآمدان علمی در هر رشته بر اساس معیارهای مختلف بیان کرد: فرآیند انتخاب که از میان برجسته‌ترین محققان و اساتید کشور انجام شده است، توسط فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مدیریت می‌شود.

به گفته کرمی: تا پیش از این، در چهار دوره مختلف گذشته نیز فرایند انتخاب سرآمدان علمی در کشور انجام گرفته است. در پنجمین دوره انتخاب سرآمدان علمی، 100 نفر از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌های کشور به عنوان سرآمد علمی انتخاب شدند. این افراد از 43 دانشگاه کشور و از 16 استان مختلف بودند. البته نکته قابل تامل این مسئله است که از 100 نفر سرآمد علمی انتخاب شده در دوره پنجم 62 نفر از دانشگاه‌های استان تهران بودند

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: برخی از امتیازاتی که به سرآمدان منتخب اعطاء می‌شود، شامل گرنت‌های (کمک‌های بلاعوض) پژوهشی، آزمایشگاهی و امتیاز جذب محقق پسادکتری است. در نهایت منتخبین پنجمین دوره سرآمدان علمی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی معرفی شدند. پژوهانه نقدی اعطاء شده به سرآمدان علمی نیز رقمی در حدود 25 تا 150 میلیون تومان را شامل می‌شود. همچنین گرنت (کمک بلاعوض) خدمات شبکه آزمایشگاهی، عددی در حدود 5 الی 10 میلیون تومان را در  برمی‌گیرد. حمایت جذب محقق پسادکتری نیز برای  1 الی 3 نفر، پرداخت می‌شود.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از محققینی که درصدد تولید علم و فناوری کاربردی و مورد نیاز کشور هستند، گفت:  انتخاب‌گری بر اساس ملاک‌های علمی از پیش‌تعیین شده صورت گرفت.  برای ایجاد شفافیت بیشتر  برای انتخاب سرآمدان علمی نیاز به ارسال هیچ مدرکی نیست و فرایند انتخاب طبق آیین نامه‌‎ها و بخش‌نامه‌های ابلاغی انجام می‌گیرد. 100 منتخب نهایی این دوره از 16 استان و 19 شهر کشور برگزیده شدند. بعد از استان تهران، استان‌های اصفهان (شهرهای اصفهان و کاشان) با 9 سرآمد علمی و زنجان با 8 سرآمد علمی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان افزود همچنین دانشگاه صنعتی شریف با 13 سرآمد علمی و کسب اعتبار علمی 9331 رتبه نخست را در میان موسسات علمی،پژوهشی کسب کرده است. تعداد 9 نفر از سرآمدان علمی منتخب دانشگاه صنعتی شریف، از دانشکده فیزیک این دانشگاه بوده‌اند.

کرمی همچنین بیان کرد: دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. همچنین سه دانشگاه لرستان، صنعتی نوشیروانی بابلسر و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در بین 10 دانشگاه برتر قرار دارند. با توجه به نشریات برتر که بیشتر در حوزه علوم پایه بوده، 70 نفر از سرآمدان علمی از رشته های فیزیک و شیمی هستند. سایر رشته‌ها شامل ریاضی، بیوتکنولوژی، علوم شناختی، مهندسی انرژی، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی کشاورزی هر کدام یک سرآمد علمی دارند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هدف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از انتخاب سرآمدان علمی، بیش از هر چیز ارج نهادن به تلاش‌های پژوهشی جهادگران عرصه علم در کشور است. تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور باید در همکاری با این معاونت، زمینه تکریم و همکاری بیشتر با محققین و پژوهشگران  علمی برجسته کشور را فراهم کنند، این مسئله در تشویق و ترغیب جامعه علمی و پژوهشی کشور به توسعه فعالیت‌های علمی و بومی‌سازی فناوری‌ها و محصولات مورد نیاز کشور، موثر خواهد بود.