یک شرکت دانش‌بنیان با تولید داخلی داروی بیماری سرطان مثانه توانست کشور را از واردات نمونه گران‌قیمت خارجی این دارو بی نیاز کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سیدمهدی حسن‌زاده مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که فناوران این شرکت تولید محصولات ب ث ژ را از ۱۳۹۳ آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: در این مدت صادرات واکسن و داروی انکو- ب ث ژ به صورت محدود انجام شد و تلاش جدی را آغاز کرده ایم تا با ارتقای کیفیت و دریافت گواهی کیفیت از WHO صادرات گسترده‌تر این واکسن مهیا شود.

وی با بیان این‌که داروی داخل مثانه‌ای با نام تجاری پاستوسیس، به پیشگیری و درمان سرطان مثانه کمک می‌کند، اظهار کرد: کم‌تر از ۱۰ هزار نفر در سال به بیماری سرطان مثانه مبتلا می‌شوند که به این دارو نیازی مبرم دارند. بنابراین چیزی حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار ویال از این دارو در کشور مورد نیاز است که با توانمندی متخصصان داخلی تولید و کشور را از واردات نمونه مشابه خارجی بی‌نیاز کرده است.

این فعال فناور با اشاره به تولید و عرضه ایران‌ساخت واکسن سرطان مثانه با قیمتی یک سوم نمونه خارجی و کیفیتی مشابه، عنوان کرد: نمونه وارداتی این واکسن ۳ تا ۴ برابر نمونه ایران‌ساخت هزینه در بر دارد و اکنون با تولید سالانه این شرکت دانش‌بنیان، نیاز کشور به واردات کاملا برطرف شده است.

حسن‌زاده گفت: در حال حاضر تمرکز متخصصان شرکت بر روی بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدشده موجود و ارائه گسترده محصول در عرصه بین‌المللی است.

این فعال فناور، نظارت دقیق و تخصصی بر طرح‌های فناورانه ارائه شده و حمایت از طرح‌های اثرگذار را ضرورت جهش تولید دانش‌بنیان دانست و افزود: ‌می‌بایست با نظارت تخصصی دستگاه‌های متولی ادعاهای علمی مطرح شده به طور دقیق بررسی شوند. در حوزه فرآورده‌های دارویی، وزارت بهداشت باید نقش خود را ایفا کند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت‌های مادی و معنوی خود راه‌گشای تولید دانش‌بنیان خواهد بود.