ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از رساله‌های مقطع دکتری در حوزه « فوتونیک و مواد پیشرفته» فراخوانی را منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «سلسله چالش‌های حل نیازهای فناورانه حوزه فوتونیک و مواد در صنایع کشور» با حمایت ستاد و نگاه ویژه به رساله‌های کاربردی مقطع دکتری، برگزار می‌شود. این فراخوان حوزه‌های بسیار متنوعی مانند فولاد، مس، زغال‌سنگ، محصولات نسوز، سرامیک، نفت و گاز و ده‌ها حوزه و صنعت دیگر را شامل می‌شود.

تحقق اهداف ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در امر پژوهش در سطوح تحصیلات تکمیلی و جهت‌دهی به رساله‌های در حال تعریف منتشر شده از جمله اهداف این فراخوان است. همچنین ارتقاء فناوری صنایع موجود و توسعه صنایع جدید دانش‌بنیان دیگر اهدافی است که در این رویداد دنبال می‌شود.

رفع نیاز صنایع مختلف

صنایع مختلف داخلی چالش‌ها و نیازهای متفاوتی در زنجیره تأمین و ارزش دارند که از بین آن‌ها می‌توان به افزایش قیمت مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز به دلیل سیاست‌های خارجی و تحریمها، وابستگی به واردات و همچنین عدم توجه به بحث نوآوری، فناوری و پژوهش، اشاره کرد.

فرایند شناسایی، رفع نیازهای فناورانه و ایجاد ارزش افزوده در تمام مراحل مرتبط با صنایع تاثیرگذار داخلی، مستلزم توسعه فناوری و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌ها برای ارائه پاسخ‌های فناورانه است. این پاسخ‌ها می‌تواند در قالب رساله‌های کاربردی مقطع دکتری مطرح و در نهایت به ارائه یک محصول یا خدمات منتهی شود.

در همین راستا، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، «چالش حل نیازهای فناورانه حوزه فوتونیک و مواد در صنایع کشور با نگاه ویژه بر رساله‌های کاربردی مقطع دکتری» را برگزار می‌کند. این ستاد، ایجاد و تثبیت جایگاه فناوری و نوآوری در صنعت کشور و همچنین اجرای نتیجه‌بخش‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مدل برای رفع نیازهای فناورانه را در این چالش دنبال می‌کند که این امر مستلزم حضور و مشارکت صنایع مرتبط با هر مرحله چالش، به عنوان بهره‌بردار اصلی نتایج آن می‌باشد.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی کشور و کمک به توانمندسازی دانشجویان مقطع دکتری در امر تحقیقات و پژوهش و ظرفیت‌سازی برای تبدیل شدن پژوهش‌های صورت گرفته در مراکز پژوهشی کشور به فناوری, از جمله اهداف پیشبینی شده برای این بسته حمایتی است.

این فراخوان صنایع و حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد، اما مرحله اول آن به حوزه ذغال سنگ اختصاص یافته است. صنعت زغال‌سنگ کشور به عنوان موضوع اصلی مرحله اول، این فراخوان انتخاب شده است.

مواد، قطعات و خدمات مختلفی در زنجیره زغال‌سنگ کشور مورد نیاز و استفاده است که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع چال‌زن، پمپ تزریق، رزین و فوم تزریق، بولت، کابل، نوار نقاله، سیستم روشنایی، سیستم و تعمیر باکس‌های ضد انفجار و ضد شعله، اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به آدرس pam.isti.ir  مراجعه کنند.