محققان دانشگاه ام آی تی، از تولید نمونه اولیه یک سرنگ دارای سوزن برای تسهیل تزریق زیر جلدی خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، در سال‌های اخیر نسل جدیدی از داروهای بیولوژیک تولید شده‌اند که می‌توان آنها را بر مبنای نیازهای خاص بیماران شخصی سازی کرد. اما تزریق آنها به زیرپوست به علت ماهیت چسبنده و حجیم این داروها دشوار است. محققان برای حل این مشکل نسل جدیدی از سرنگ‌های دارای سوزن را تولید کرده‌اند.

چسبناکی داروهای بیولوژیک انتقال آنها از طریق سوزن‌های استاندارد را هم دشوار می‌سازد و استفاده از روش‌های تزریق غیر سوزنی هم پرهزینه بوده و هم در بسیاری از کشورها در دسترس نیست.

سوزن جدید تولید شده برای حل این مشکل دارای دو مخزن تو درتو برای انتقال دارو است. مخزن اولی که در داخل مخزن دیگر قرار گرفته، حاوی خود دارو است و مخزن دوم حاوی یک مایع روان کننده سازگار با محیط زیست است که روند انتقال دارو به زیرپوست را تسهیل می‌کند. هر دو مخزن با فشار تنها یک دسته فعال می‌شوند.

با فشردن دسته یادشده یک لایه روان کننده مایع به داروی چسبناک اضافه می‌شود و دو مایع به راحتی از سوزن عبور کرده و به بدن منتقل می‌شوند. در جریان استفاده آزمایشی از این سوزن، چسبناک‌ترین داروهای بیولوژیک با وارد آوردن یک هفتم فشار مورد نیاز برای تزریق چنین داروهایی به بدن بیماران منتقل شدند. برنامه ریزی برای تولید انبوه این سوزن‌ها هم اکنون در حال انجام است.