مدیر محصول سامانه پخش زنده «تکیه» از پخش زنده هیئات در بیش از ۵۰ شهر و درخواست پخش زنده بیش از ۲۵۰۰ هیات عزاداری در دهه اول محرم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی معصومی، مدیر محصول سامانه «تکیه» متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به میزان استقبالی که در دهه نخست محرم امسال از این سامانه انجام گرفت، اظهار داشت: در سامانه «تکیه» بیش از ۲۵۰۰ هیات برای داشتن پخش زنده مراسم عزاداری، اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به شناسایی و رفع مشکلات احتمالی هیات‌ها برای پخش آنلاین مراسم، گفت: یکی از این مشکلات، موضوع میزان بالای اینترنت مصرفی هیئات با توجه به حجم زیاد مراسم بود. برای برطرف کردن این مشکل با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۱۵۰۰ مودم با بسته‌های ۱۰۰ گیگی اینترنت، بین هیات‌های متقاضی توزیع شد.

معصومی افزود: هیات هایی که در سامانه «تکیه» ثبت نام کرده بودند، احراز هویت شدند و دسترسی و آموزش‌های لازم برای استفاده از خدمات پخش زنده تکیه برای آنها ارسال شد. در گام بعدی با همکاری وزارت ارتباطات برای آنها امکان ارسال تصاویر به صورت رایگان هم فراهم شد. از سوی دیگر بازدید پخش زنده برای همه بینندگان از تمامی اپراتورها رایگان اعلام شد تا بازدیدکنندگان و هیات‌ها بتوانند به صورت رایگان از این بستر استفاده کنند.

مدیر محصول سامانه «تکیه» با بیان اینکه این سامانه مشکل هیات‌ها در زمینه پخش تصاویر زنده را برطرف کرد، گفت: اگر هیات‌ها می‌خواستند به صورت همزمان مراسم خود را از چند شبکه اجتماعی پخش کنند، باید به همان تعداد دوربین می‌داشتند و اینترنت مصرف می‌کردند اما «تکیه» این امکان را برای پخش زنده هیات‌ها فراهم کرد که با یک بار تصویربرداری و یک بار مصرف اینترنت به چند مقصد بتوانند تصاویر خود را ارسال کنند.

وی اضافه کرد: ویژگی اصلی این پلتفرم «چندپخشی» بودن آن است؛ به این معنی که اگر مراسمی یک بار تصویربرداری شد به صورت همزمان روی بستر «تکیه» قرار می‌گیرد و برای هر مقصد پخش دیگری که هیات مورد نظر تعیین کرده، این تصاویر به صورت همزمان ارسال می‌شود. به این ترتیب مشکل تامین تجهیزات، هزینه اینترنت و نیروی انسانی حل شده است.

معصومی در مورد اینکه بازدیدها از هیات‌های ثبت شده در «تکیه» چگونه بوده است، گفت: «تکیه» یک سرویس واسط است و تنها می‌تواند اطلاعات مربوط به بازدیدهایی که به API آنها دسترسی داشته باشد را اعلام کند. به همین دلیل برای مثال مشخص نمی‌شود که ترافیکی که از طرف «تکیه» روی سایر شبکه‌ها ارسال شده در مقصد پخش چقدر بازدید داشته است.

مدیر محصول سامانه «تکیه» خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که هیات‌های عزاداری محرم ۹۹ در بیش از ۵۰ شهر کشور در سایت «تکیه» پخش زنده داشته‌اند. شهرهایی چون ازنا، کرج، رودهن، بندرعباس، اسلامشهر، مهریز، مشکین دشت، بیرجند، اصفهان، یزد، مشهد، علی‌آباد کتول، سمیرم، تبریز، تسوج، تهران، رشت، شیراز، ابرکوه، لار، زابل، گلپایگان، آمل، قزوین، طبس، سامان، خمین، فارسان، هشتگرد، رودسر، کاشمر، میبد، گناباد، شیروان، کوهپایه، شهرکرد، قائن، اراک، قم، بشرویه، رباط کریم، میرجاوه، زرین شهر، سمنان، شیروان، رفسنجان، دزفول، اردبیل، فولادشهر و... از سامانه پخش زنده «تکیه» استفاده کردند.

وی گفت: با تعامل خوبی که با معاونت فضای مجازی صدا و سیما نیز صورت گرفت، در ۴ شب پایانی دهه اول محرم، ۵ هیات از طریق «تکیه» در تلوبیون نیز پخش زنده داشتند و با استقبال چند صد هزار نفری مواجه شد.

معصومی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات سامانه پخش زنده «تکیه» به صورت رایگان برای هیئات ادامه دارد و بخش‌های مختلف مربوط به آرشیو مداحی و سخنرانی و تلاوت قرآن آن به زودی معرفی می‌شود.