دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع مدیران روزنامه همشهری، گفت: به عنوان یک روزنامه‌نگار خوشحالم که امروز شاهد تولد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده رسانه همشهری توسط یکی از بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای در کشور هستم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه در روزنامه همشهری با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ابوالحسن ریاضی مدیر عامل موسسه همشهری و جمعی از مسوولان و خبرنگاران امضاء شد.

کرمی در این برنامه با اشاره به اینکه خود را متعلق به خانواده رسانه می‌داند، بیان کرد: من از سه جهت از ایجاد مرکز نوآوری رسانه در روزنامه همشهری خوشحالم؛ از نظر یک شهروند، یک روزنامه‌نگار و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

به گفته وی، این مرکز به نفوذ و بهره‌گیری بیشتر فناوری‌های نوظهور در حوزه رسانه کمک می‌کند و ضمن اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، ورود فناوری به حوزه رسانه را تسهیل خواهد کرد.

کرمی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست‌بوم و شکل دهی به اکوسیستم نوآوری در حوزه‌های مختلف صنایع کشور است. در این حوزه هم موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم. اما حوزه رسانه حلقه مفقوده این کار بود.

اثبات توانمندی‌های علمی و اقتدار ایران در دوران کرونا

به گفته رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز موفقیت‌های ایران در زمینه تولید علم قابل تقدیر است. ایران در حوزه نانوفناوری رتبه چهارم، در حوزه هوافضا رتبه هفتم، در حوزه زیست‌فناوری هفتم جهان و در بیشتر رشته‌های دیگر علمی رتبه زیر 10 را کسب کرده است.

کرمی ادامه داد: برای رسیدن به این رتبه‌ها نیاز بود که زیست‌بوم مرتبط با آن در کشور شکل گیرد. این اتفاق هم افتاده بود اما هنوز جامعه خودمان و جهان آن را باور نداشت.

کرمی در ادامه بیان کرد: شیوع بیماری کرونا بهانه‌ای شد تا این توانمندی‌های علمی و دانش‌بنیانی توسط جوانان کشورمان به دنیا معرفی شود. کرونا ثابت کرد تولید علم و فناوری در ایران واقعی، حقیقی و مقتدرانه است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: ایران با کمک توانمندی دانش‌بنیان‌ها هم‌پا و گاهی جلوتر از دیگر کشورها در حوزه پیشگیری و درمان کرونا حرکت کرد و می‌کند. مثلا تولید ماسک در روزهای نخست همه‌گیری یکی از موضوعات حاد امنیتی بود. بسیاری از کشورها بارها اعلام کردند که برای تامین ماسک و سایر ملزومات مانند ونتیلاتور، کیت تشخیصی و غیره با مشکل مواجه هستند. اما ما در ایران هیج‌گاه در این زمینه کمبودی احساس نکردیم.

کرمی افزود: ۲۰ روز پس از شیوع بیماری کرونا خط تولید ماسک و کیت تشخیصی در کشور ایجاد شد و آنقدر مقتدرانه و با توان علمی بالا به این حوزه ورود کردیم که امروز به یکی از صادرکنندگان خط تولید ماسک، کیت تشخیصی و ونتیلاتور در دنیا تبدیل شده‌ایم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: دلیل بروز این توانمندی‌های ایران در این مدت کم این بود که پیش از این زیست‌بوم آن در کشور شکل گرفته بود و شرایط خاص کرونا این توانمندی‌ها را اثبات کرد.

فاصله ایران با نقطه مطلوب ژورنالیسم سایبر

کرمی ادامه داد: حدود ۱9۰ سال از شکل‌گیری رسانه به معنای امروزینش در ایران می‌گذرد اما همچنان نقص‌هایی در زنجیره تولید و انتشار آن در این حوزه وجود دارد. مثلا ما هنوز نتوانسته ایم در حوزه ژورنالیسم سایبر به نقطه مطلوب برسیم. البته در این حوزه تلاش‌هایی از سوی رسانه‌هایی پیشتاز مانند همشهری در نوآوری های رسانه ای صورت گرفت اما چون در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور وضع مطلوبی نداشته‌ایم چندان پیشرفتی در آن حاصل نشد. این کار نیاز دارد که به سمت بهره‌گیری از نوآوری باز برویم و رسانه همشهری سهم بیشتری در این مورد داشته باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ورود فناوری به حوزه رسانه های دنیا از سال ۲۰۰۵، گفت: رسانه های دنیا از این تاریخ به بعد با فناوری و مولتی مدیا در کنار راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها همراه شدند؛ اما این اتفاق در رسانه‌های ایران نیفتاد و همچنان رسانه‌های سنتی ما با رقیبان دیجیتال و آنلاین خود و مشکلات تولید و توزیع دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

درگیری رسانه‌های سنتی کشور با روزمرگی‌ها

کرمی ادامه داد: هنوز رسانه های ما درگیر رقیبان دیجیتال و آنلاین بودند که بحث فناوری‌های مولتی مدیا و استفاده از فناوری VR و AR به آن اضافه و به رسانه‌های جهان وارد شد. این توانمندی‌ها در ایران هم وجود دارد اما از این امکانات به خوبی استفاده نمی‌شود. مثلا ما با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا در حوزه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور هنوز از آن به درستی در رسانه هایمان استفاده نمی‌کنیم.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه از نان شب هم برای جامعه رسانه‌ای کشور ضروری‌تر است. رسانه‌های ما باید به سمت استفاده از ایده‌های نوآورانه در فعالیت‌های خود باشند و هزینه در این حوزه هزینه برای بقا است.

کرمی همچنین گفت: چرا از فناوری در توسعه فعالیت‌های فراملی رسانه‌های کشور استفاده نمی‌کنیم؟ چرا نباید ایده‌های خلاق جوانان تحصیل کرده در حوزه رسانه به توسعه فناورانه آن منجر نشود؟

کرمی در ادامه گفت: ایجاد مرکز نوآوری رسانه می‌تواند مامنی باشد برای ارائه ایده‌های نوآورانه در حوزه رسانه‌ای کشور. باید این مرکز را محلی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه  به محصول رسانه‌ای کنیم. این اتفاق فرصت خوبی برای توسعه ملی و بین‌المللی رسانه‌های کشور است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه زبان فارسی به هفتمین زبان بین المللی بدل شده است، تاکید کرد: چرا از این فرصت برای جذب بازارهای جهانی استفاده نکنیم؟ چرا این فرصت را به زمینه‌ای برای توسعه فناورانه رسانه کشور تبدیل نکنیم؟ در حوزه چاپ و انتشار، رسانه‌های ما می‌توانند تبدیل به انتشارات منطقه‌ای برای کشورهای اطراف شوند.

 

شتاب‌گیری ورود فناوری و نوآوری به حوزه رسانه

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: رسانه‌های ما درگیر روزمرگی‌های خود هستند درگیر مسایلی چون تیراژ و کسب درآمد بیشتر. این موضوع باعث شده که از ورود به فناوری و نوآوری دور بمانند.

کرمی افزود: امروز با کمک روزنامه همشهری شاهد هستیم که افراد با ایده های نوآورانه خود به شتاب دهنده رسانه همشهری ورود می کنند تا از توانمندی و ظرفیت آنها برای توسعه فناورانه و نوآورانه رسانه استفاده شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این مرکز روبروی ورودی دانشگاه تهران ایجاد شده است. در مکانی مناسب و نزدیک به دانشحویان و فارغ التحصیلان. ایشان می‌توانند با ایده‌های تازه خود تحولی فناورانه در حوزه رسانه کشور ایجاد کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: دانشجویان، فارغ التحصیلان و تحصیل‌کردگان می‌توانند در این مرکز با کمک مشاوران، سرمایه‌گذاران، اساتید و صاحبان استارتاپ‌ها، ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود را عرضه کنند.

به گفته کرمی این مرکز نوآوری، فضایی برای توسعه کارآفرینی هم هست. یعنی می‌تواند شرایطی برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه حوزه رسانه ایجاد کند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: روزنامه همشهری می‌تواند به کمک این مرکز روزآمدتر شود. البته که این بنگاه رسانه‌ای یکی از روزآمدترین رسانه‌های مکتوب کشور از بدو تولد تاکنون است.

 

 

جذب ایده‌های نوآورانه به حوزه رسانه

کرمی افزود: این مرکز با جذب ایده‌مندان خلاق و توانمند کشور شرایط مناسب برای توسعه بازارهای ملی و بین‌المللی و رفع معضل بیکاری این تحصیل‌کردگان را ایجاد کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین ابراز کرد: روزنامه همشهری با کمک این مرکز می‌تواند مسوولیت اجتماعی خود برای جذب نیروهای متخصص و فناوری‌های نوظهور در حوزه رسانه را ایفا کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای پیشبرد این هدف آمادگی کامل دارد و از این مرکز نوآوری حمایت می‌کند.

 

آغاز به‌کار مرکز نوآوری رسانه تا دو ماه دیگر

در ادامه این نشست، ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری هم با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سیاست همشهری از دیرباز تاکنون پیشروی در حوزه نوآوری‌های رسانه‌ای است، گفت: در این مسیر گام‌های موثری برداشته‌ایم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم که امیدواریم با راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه بتوانیم به این هدف برسیم.

وی افزود: این کار از دو سال پیش در موسسه همشهری کلید خورد. اما به دلایلی شروع آن با تاخیر بود. اولویت‌های این کار با در نظر گرفتن سیاست‌های ملی و جهت‌گیری‌های بین‌المللی 2 بار تغییر کرد تا اینکه امروز به نقطه آغاز این طرح رسیدیم.

به گفته ریاضی، دگردیسی همراه همیشگی رسانه‌های بین‌المللی است. مثلا رادیو و تلویزیون جای خود را به اینترنت داده است و رسانه‌های آنلاین هم جای رسانه‌های مکتوب را گرفته‌اند. البته این تغییرات همچنان ادامه دارد. ما هم باید با این تغییرات و فرآیند جهانی همراه شویم.

مدیر عامل موسسه همشهری در ادامه بیان کرد: این کار را از سال 97 شروع کردیم تا اینکه با شکل‌گیری «معاونت دیجیتال روزنامه همشهری» کار به صورت رسمی‌تر آغاز شد. یکی از اولویت‌های این معاونت ایجاد مرکز نوآوری رسانه بود که خوشبختانه امروز شرایط برای آغاز به کار آن فراهم شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح باید همه نیازهای آن را تامین می‌کردیم یکی از این نیازها تعریف همکاران و همراهان بود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به واسطه مسوولیتش و رسالتش در حوزه نوآوری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین همکاران موسسه برای انجام این کار انتخاب شد.

 

ریاضی ادامه داد: دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با سعه صدر و نگاه راهبردی با ما هگام شد تا در این راه برای بهره درست از ظرفیت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور به ما کمک کند.

وی همچنین بیان کرد: طی یک تا دو ماه آینده مرکز نوآوری رسانه موسسه همشهری کار خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند. این مرکز نقش موثری در تحول نظام رسانه‌ای کشور ایفا خواهد کرد. موسسه همشهری برای این کار 200 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته است. البته که چنین طرح‌هایی زودبازده نیست و باید صبور باشیم.

 

محلی برای ظهور و بروز استارتاپ‌های رسانه‌ای خلاق

همچنین در این مراسم، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم، گفت: من یکی از مخاطبان پروپا قرص روزنامه همشهری بودم و هستم. این روزنامه یکی از پیشتازان عرصه نوآوری در رسانه کشور است.

به گفته وی، روند نوآورانه‌ای که در روزنامه همشهری وجود دارد یک روند قابل قبول و پیشتازانه است. ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده حوزه رسانه همشهری نخستین مرکز در حوزه رسانه‌های مکتوب است. رسانه همشهری نواور بودن خود را در اوج مشکلات حفظ کرد و این نشان از اصالت این رسانه ملی دارد.

قادری‌فر ادامه داد: شبیه چنین مرکزی در رسانه غیرمکتوب خبرگزاری فارس هم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد. امیدواریم با کمک این نوع مراکز، فناوری و نوآوری به این حوزه مهم و کاربردی در کشور رسوخ کند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: راه‌اندازی این مرکز روبروی دانشگاه تهران بسیار مفید و خوب است. جایی که محل تردد متخصصان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان علوم انسانی است. این کار به توسعه نوآوری‌های اجتماعی می‌انجامد.

وی ابراز امیدواری کرد که وجود چنین مرکزی محلی برای ظهور و بروز استارتاپ‌های خلاق باشد. جایی که ایده‌های نو و خلاق به حوزه رسانه تزریق شود.

 در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه همشهری منعقد شد. این تفاهم‌نامه با عنوان «ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی حوزه رسانه» به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ابوالحسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری رسید.