سالاریه ضمن تشریح طرح شهید بابایی، گفت: خروجی رویدادهای رقابتی یا بابد مستقیماً مشکل و چالشی از صنعت و دیگر بخش‌ها حل کند و یا قابلیت تبدیل به کسب‌وکار نوپا و شرکت دانش‌بنیان را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  در راستای حمایت از رویدادهای رقابتی مسئله‌محور، آیین رونمایی از طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان و معرفی مسابقات ره‌نشان با حضور حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، برگزار شد‌.

در این مراسم، حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، گفت: در این طرح، مسئله توسط یک نهاد کارگزار به مسابقه گذاشته می‌شود و مستعدان باید در قالب تیم و با شبکه‌سازی آن را حل کنند.

وی افزود: رویدادهای زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار می‌شود که چون مبتنی بر نیازهای واقعی نهاد و یا بخش خاصی نیستند و در واقع صاحب‌مسئله‌ای به عنوان ذی‌نفع ندارند، به نتایج دلخواه نمی‌رسند.

سالاریه ادامه داد: طرح شهید بابایی ویژه دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است زیرا دانش‌آموختگان این دو مقطع افرادی هستند که باید قبل از پایان تحصیل، فضای واقعی کار خاصه در صنعت را تجربه کنند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه هیچ کار بزرگی با رویکرد فردی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: به همین دلیل کار گروهی یکی از تاکیدهای مهم این طرح است.

وی اضافه کرد: امروزه نمی‌توان مسائل و چالش‌های مختلف را تنها با یک تخصص و اتکا به یک فناوری و مهارت حل کرد، به همین دلیل طرح شهید بابایی بر فعالیت بین‌رشته‌ای تاکید دارد.

سالاریه تصریح کرد: خروجی رویدادهای رقابتی یا بابد مستقیماً مشکل و چالشی از صنعت و دیگر بخش‌ها حل کند و یا قابلیت تبدیل به کسب‌وکار نوپا و شرکت دانش‌بنیان را داشته باشد.

وی یادآور شد: تسهیلات این طرح با همکاری کارگزاری اعطا می شود که مسئله خود را شناسایی، رویداد را طراحی و خروجی آن را تا رسیدن به نقطه هدف حمایت می‌کند. در این مسیر معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان نیز از برگزیدگان حمایت می‌کنند. علاه بر آن، صورت‌ مسئله باید به شکلی جذاب و انگیزشی طراحی شود تا مستعدان در محیطی با نشاط و رقابتی، پس از ثبت‌نام و تیم‌سازی، آن را حل کنند.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ رویداد در قالب طرح شهید بابایی اجرا می‌شود که کارگزار ۵ رویداد، ره‌نشان است. آغاز این رویدادها، همزمان با آغاز سال تحصیلی خواهد بود.

سالاریه در ادامه با اشاره به اهداف این طرح، گفت: ایجاد فضای پرنشاطِ علمی میان دانشجویان کارشناسی و طلاب سطح 2 و 3، آشنا کردن دانشجویان مستعد با نیازها و مسائل جامعه و صنعت، ترغیب و توانمندسازی دانشجویان مستعد به انجام کارِ گروهی، کمک به شبکه‌سازی در اجتماع نخبگانی و تشویق نهادها به حل مشکلات و مسائل جامعه و صنعت توسط مستعدان برتر، از مهمترین اهداف این طرح است.

وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح، اظهار داشت: طرح باید مبتنی بر مسئله بود و در راستای حل یک یا تعدادی از مسائل مورد نیاز جامعه یا صنعت طراحی شده باشد، صاحب مسئله یا ذی‌نفعان مشخصی داشته باشد، مسئله متناسب با سطح دانش و بینش دانشجویان دورة کارشناسی و کارشناسی‌ارشد (یا دوره¬های معادل) باشد، مناسب برای انجام فعالیت‌های گروهی دانشجویی باشد و طیّ دوره‌ای حداکثر نُه ماهه قابل برگزاری باشد، این موارد از مهمترین ویژگی‌های عناوین حاضر در رویدادهای مسئله‌محوور است.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: عناوین رویدادهای باید ترجیحاً زمینة همگرایی علم و فنّاوری و بهره‌گیری از عرصه‌های مختلف علمی در آن وجود داشته باشند، بروندادها و دستاوردها و اثرات آن ملموس بوده و ترغیب‌کنندة دانشجویان به حل آن باشد، حاوی برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی برای تمامی تیم¬های دانشجویی باشد و همچنین بعد از اتمام رویداد رقابتی، دستاوردهای تیم‌های دانشجوییِ برگزیده توسط صاحب مسئله/ ذی‌نفعان در رفع مشکل/ نیاز و خدمت‌رسانی به کشور بکار گرفته شود یا تیم دانشجویی بتواند از دستاوردهای آن در راستای ایجاد کسب‌وکار و خدمت‌رسانی به کشور بهره‌ گیرد.

سالاریه اعطای امتیاز به اعضای تیم¬های دانشجویی برگزیده برای بهره‌مندی از تسهیلات ویژة دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر در بنیاد (مطابق مقررات ذی‌ربط)‌ را یکی از تسهییلات اعطایی طرح شهید بابایی برشمرد و گفت: حمایت مالی از تیم¬های دانشجویی متناسب با تعداد دانشجویان مستعدی که در ساختار تیم¬ها  مشارکت داشته‌اند و اعطای لوح تقدیر و جوایز نقدی/ غیرنقدی به تیم¬های دانشجویی برگزیده، از دیگر تسهیلات و حمایت‌های اعطایی به برگزیدگان این طرح است.

وی افزود: همکاری با کارگزار برگزاری در معرفی تیم¬ها و نتایج آنها به صاحبان مسئله، ذی‌نفعان و سایر نهادهای مرتبط مانند معاونت علمی‌وفنّاوری ریاست‌جمهوری، پارک‌های علم‌وفنّاوری و صندوق¬های حمایتی به منظور بهره‌مندی از نتایج تیم¬ها و  حضور اعضای آنها در برنامه‌های مرتبط با کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، نیز از اقدامات مهم بنیاد ملی نخبگان در حمایت از برگزیدگان طرح شهید بابایی است.  

در ادامه این نشست، احسان ایرانمنش؛ مدیر مسابقات ملی ره‌نشان نیز با اشارره به لزوم توسعه فضای کسب‌وکارهای استارت‌آپی، گفت: با حمایت‌های معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان فضای بسیار خوبی در حوزه استارت‌آپ ایجاد دشده است.

وی با بیان اینکه ایده در محیط خلاء به وجود نمی‌آید بلکه تنها در مواجه خلاقیت با یک چالش شکل می‌گیرد، افزود: در دانشگاه‌ها مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های خوبی ایجاد شده است اما ایده باید پاسخ به مسئله‌ای واقعی باشد.

ایرانمنش با اشاره به رویکرد مسابقات ره‌نشان، ادامه داد: در این مسابقات فرد می‌تواند کارکرد اصلی دروس دانشگاهی را در فضای صنعت ببیند.

وی اظهار داشت: برای برگزاری این مسابقه، چالش‌های ۱۶۰۰ شرکت پس از جلسات تخصصی متعدد گرفته شد که پس از داوری توسط متخصصان صنعت و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، نهایتاً ۴۰ پروژه به این مسابقه راه یافتند.

ایرانمنش تصریح کرد: ره‌نشان تلاش دارد در مسیر تکامل اکوسیستم کارآفرینی فعالیت کند؛ به همین دلیل خروجی مسابقات ره‌نشان یا به استارت‌آپ ختم می‌شود و یا نیروی‌انسانی مورد نیاز برای شرکت‌های صاحب مسئله را تامین می‌کند‌.

وی در پایان یادآور شد: ثبت‌نام در این مسابقه آغاز شده و تا چهارم مهرماه ادامه می‌یابد. افتتاحییه این مسابقات ۱۰ مهر و اختتامییه ۱۰ دی خواهد بود.