معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان آذربایجان غربی، گفت: دانشگاه تاثیرگذار عدد قابل توجهی از درآمدش را از محل فروش محصول و ارتباط با صنعت کسب می‌کند. باید به سمتی برویم که دانشگاه‌ها از پول دولت فاصله بگیرند وگرنه سقف آرزوهای آنها در حد پولی است که از دولت می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز گذشته در پایان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان غربی، در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید حضور یافت و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها زمانی محقق می‌شود که همه مسوولان استانی بخواهند و دست به دست هم بدهند. نوع نگرش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به دیگر سازمان‌های دولتی متفاوت است. از نظر ما توسعه یک امر درون‌زا است. توسعه را خود بچه‌های استانی رقم می‌زنند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ما فقط پلت‌فرم هستیم که به عنوان یک ابزار استفاده شویم. هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد که از تهران به استان‌ها بیاید و با یک حرکت همه مشکات استان را حل کند.

ستاری معتقد است که سیمرغ بچه‌های هر استان هستند. مثل این است که ما در کشور فکر کنیم باید از دیگر کشورها بیایند و مشکلات ما را حل کنند. در حالی‌که توسعه امری درون‌زا است که داخل کشور رخ می‌دهد. این موضوع در اشل کوچکتر در استان‌ها تکرار می‌شود. یعنی بومیان هر منطقه می‌توانند مشکلاتشان را حل کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: با زور پول اقتصاد دانش‌بنیان پیش نمی‌رود. اصل بر ایده، نوآوری و خلاقیت است. برخلاف اقتصاد نفتی که با پول صاحب دانش و فناوری می‌شوید.

ستاری همچنین، گفت: ما تاریخ تجارت و تاریخ آقایی در دنیا را داریم؛ اما اقتصاد نفتی این دستاوردهای بزرگ تاریخی را از ما گرفت. ما در این اقتصاد بچه‌ها را به سمت استخدام شدن در بخش دولتی ترغیب کردیم. بزرگ‌ترین خیانت به جوانان کشور.

با اقتصاد نفتی فاتحه نوآوری در کشور خوانده می‌شود

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با استخدام اعتماد به نفس بچه‌ها را از بین می‌بریم و فاتحه نوآوری و کارآفرینی را می‌خوانیم. این تفکر در همه اقتصادهایی که با منابع زیرزمینی کار می‌کنند، مسلط است.

ستاری ادامه داد: ما یک بخش‌هایی از تاریخ را در حوزه آموزش کشور اشتباهی پیچیدیم که باید اصلاح شود. البته که این کار زمان‌بر است نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا تغییر کند. باید وجود بیش از 2 هزار هیات علمی و بیش از 100 هزار دانشجو در استان آذربایجان غربی حس شود. باید آنها بتوانند با دانش خود مسایل استان را حل کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: مگر می‌شود کشوری بر روی آموزش سرمایه‌گذاری جدی کند و نتیجه آن را در اقتصاد نبیند؟ پس حتما این آموزش نقص دارد. این اتفاق فقط مختص اقتصادهای نفتی است. چون در این اقتصاد، نیروی انسانی و آموزش معنا ندارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: ولی در اقتصاد دانش‌بنیان فرق دارد باید دانش هیات علمی و دانشجویان در زندگی مردم و اقتصاد و حل مسایل جامعه مشخص شود. ما با پول مالیات مردم درس خواندیم. باید برای آنها ارزش‌آفرینی و کارآفرینیفرینیآ کنیم. قرار نیست که ما هم وزنه‌ای شویم به پای مردم.

دانشگاه‌ها از پول دولتی فاصله بگیرند

ستاری همچنین اظهار کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان اگر می‌خواهید از پژوهش محصول تولید شود باید حتما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد. با پول دولت پژوهش‌ها محصول‌محور نیستند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دانشگاه زمانی در جامعه تاثیرگذار است که عدد قابل توجهی از درآمدش از محل فروش محصول و ارتباط با صنعت باشد. باید به سمتی برویم که دانشگاه‌ها از پول دولت فاصله بگیرند وگرنه سقف آرزوهای آنها در حد پولی است که از دولت می‌گیرند.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ما صنعت نداریم کارخانه داریم. کسی که خط تولید را از خارج کشور می‌خرد کارخانه‌داری می‌کند این کار هم بد نیست ولی آدم تحصیل‌کرده را سر کار نمی‌برد. صنعت زمانی به دانشگاه نیاز دارد که خودش طراحی بهینه‌سازی و ماشین‌سازی و خط تولید ایجاد کند. این یعنی صنعت.

ستاری با مقایسه سفر امسال خود با سفر سال 93 به این استان، گفت: وقتی سفر امسال را با سفر اول مقایسه می‌کنم تفاوت‌ها مشهود است. اول از همه تفاوت‌های فرهنگی است. اینکه همه مسوولان استانی برای بچه‌های بومی دل می‌سوزانند و در تلاشند تا آنها را در استان نگه دارند بسیار خوب و قابل تحسین است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این تفکر خیلی مهم است ولی باید برگشتن آنها در استان شما مشهود باشد. کارآفرین باید تاج سر باشد و ارزش داشته باشد. ما باید همگی تلاش کنیم که مشکلات آنها را برطرف کنیم. خاصیت اقتصاد نفتی است که قوانین ضد و نقیض و دولت‌های چاق دارند ما باید اینها را حل کنیم.

ستاری افزود: در اقتصاد دانش‌بنیان 5 هزار و 300 شرکت و 120 هزار میلیارد تومان وجود دارد. الان اقتصاد دانش‌بنیان حرف همه شده است و این یعنی آینده کشور.  خودم هم فکر نمی‌کردم که شرکت‌های دانش‌بنیانی داشته باشیم که بر روی تابلوی بورس 40 هزار میلیارد تومان ارز‌ش‌گذاری شوند. امروز 41 شرکت دانش‌بنیان داریم که 280 هزار میلیارد تومان ارزش دارند.

ریسک سرمایه‌گذاری خصوصی در حوزه علمی را کاهش دهیم

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، دولت وظیفه دارد بر روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. وظیفه من این است که به ایجاد پارک علم و فناوری و تامین زیرساخت‌های دانشگاه و شرکت‌های فناور کمک کنم. ما باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را وارد شرکت‌ها کنیم و ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کم کنیم.

ستاری همچنین تاکید کرد: امروز برای توسعه پارک فناوری استان تصمیماتی گرفتیم. هر مبلغی هم که دنیاز باشد به پارک تزریق می‌کنیم. باید کاری کنیم که این پارک شایسته بچه‌ها باشد. این شایستگی فقط به جا و مکان نیست به فرهنگ عمومی مردم هم هست. مردم باید فرق بگذارند بین جوانی که جیب پری دارد و جوانی که مغزش پر است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصاد جوانانی است که سرمایه آنها در مغزشان است. باید در جامعه نگاه به یک آدم نخبه یا کارآفرین با یک فرد معمولی متفاوت باشد. آن زمان است که بچه‌ها را به گونه‌ای آموزش می‌دهیم که ثروت‌آفرین و کارآفرین باشند.

به گفته ستاری، بودجه کشور سه پایه اصلی دارد، آموزش، بهداشت و دفاع. باید از این موقعیت درست استفاده شود. باید بخش خصوصی روی دانشگاه‌ها و توسعه آنها سرمایه‌گذاری کند. ماهیت بخش خصوصی در این حوزه ثروت‌آفرینی می‌کند.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از دانشگاه ارومیه تشکر می‌کنم که بخش بزرگی از زمین‌های خود را به پارک استان اهدا کرده است. این کار ارزشمند است. اینکه دانشگاه خود به سمت ایجاد ناحیه نوآوری حرکت کند و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند که به این استان بیشتر کمک کنیم.

وی همچنین بیان کرد: هر قدر ساختمان اضافه هست را پیدا کنید و برای جوانان استان بگذارید. ما هم آمادگی کامل برای بازسازی آنها داریم. بچه‌ها نباید مشکل جا داشته باشند. ما برای تامین زیرساخت‌های پارک کمک می‌کنیم و قطعا شما به زودی اثرات آن را خواهید دید.

ستاری افزود: تقاضا دارم اقدامات اداری برای صندوق پژوهش و فناوری استان را تسریع کنید. من و شما صاحب اختراع جوانان نیستیم مردم و جامعه مالک آن هستند. وظیفه من این است که ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را کمک کنم.

سربازی نخبگان یکی از مصوبات بی‌سابقه در کشور است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به دانشگاه ارومیه توصیه کرد که به سمت ایجاد دانشگاه حرکت کنند تا از پژوهش محصول تولید شود.

وی با اشاره به طرح پژوهشی آرتمیا، گفت: امروز مثلا در دانشگاه ارومیه بحث آرتمیا را داریم 25 سال است که روی این موضوع تحقیق شده است یک مرکز تحقیقات خوب ایجاد شده است اما هنوز محصولی تولید نشده است. چرا؟ چون هنوز شرکتی در این زمینه ایجاد نشده است. ولی آدم‌های خوبی تربیت شدند با پول دولت. اما تجاری‌سازی آن نیاز به ایجاد شرکت دارد.

به گفته ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت را به صورت کامل حمایت می‌کند ریسک سرمایه‌گذاری آن را هم می‌پذیرد ولی باید محصول را به مردم بفروشند. اگر از پژوهش محصول تولید شود درست است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: پژوهش دو بخش دارد یا پژوهش پایه است که دولت باید آن را تامین کند یا پژوهش تجاری‌سازی که در این بخش باید دولت فقط ریسک پژوهش را کم کند و سرمایه بخش خصوصی باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مصوبات سربازی بچه‌های نخبه، گفت: این مصوبه در کشور بی‌سابقه است. اینکه رهبر کشوری چنین مصوباتی را حمایت می‌کند خیلی خوب است. اینکه بچه ها در شرکت خود سربازی را  می‌گذرانند یک اتفاق بی‌سابقه در کشور است. پس ما هم باید کارهای اداری را تسریع کنیم.