رونالد هاروود فیلمنامه‌نویس برنده اسکار و نویسنده فیلمنامه «پیانیست» دیروز درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از ورایتی، سِر رونالد هاروود فیلمنامه‌نویس برنده اسکار و نمایشنامه‌نویس سرشناس، دیروز سه‌شنبه ۸ سپتامبر برابر با ۱۸ شهریور بر اثر کهولت سن درگذشت. وی ۸۵ ساله بود.

این نویسنده بریتانیایی جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای «پیانیست» فیلم رومن پولانسکی در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. وی نامزدی در همین بخش را برای نوشتن «خیاط» ساخته پیتر ییتس در سال ۱۹۸۳ و «لباس غواصی و پروانه» در سال ۲۰۰۷ دریافت کرده بود.

وی به عنوان یکی از نامدارترین نویسندگان درام پس از جنگ بریتانیا شناخته می‌شود و از چندین نمایشنامه وی از جمله «خیاط» و «کوارتت» اقتباس سینمایی شده است. نوشتن فیلمنامه «استرالیا» برای باز لورمن با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن و «اولیور توییست» در سال ۲۰۰۵ برای پولانسکی، «جولیا بودن» با بازی آنت بنینگ و «عشق در دوران وبا» از دیگر آثار مشهور اوست.

«نوشیدن چای با استالین»، «ایوانوف» و «لباس غواصی و پروانه» از نمایشنامه‌های موفق وی بوده‌اند.

این نویسنده چندین جایزه در کارنامه‌اش داشت و نشان شوالیه را برای خدماتی که به عرصه نمایش ارایه کرده بود در سال ۲۰۱۰ از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود. او جایزه بفتا را نیز ۲ سال پیش از آن برای بهترین اقتباس از «لباس غواصی و پروانه» گرفته بود.

هاروود رییس انجمن سلطنتی ادبیات از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ بود و ریاست بنیاد ادبی سلطنتی را از سال ۲۰۰۵ برعهده داشت. او نشان شوالیه فرانسه را سال ۱۹۹۶ دریافت کرده بود.

کد خبر