یک محقق ایرانی به همراه گروهی از پژوهشگران بین المللی ترکیباتی ساخته اند که در درمان سرطان کارآمد است این دارو ارزان تر و ایمن تر از نمونه های مشابه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از اسپوتنیک، قدرت محمودی محقق ایرانی همراه گروهی از محققان بین المللی و پژوهشگران دانشگاه تیومن روسیه برای نخستین بار در جهان ترکیباتی مبتنی بر نیکل ابداع کرده‌اند که می‌تواند به طور موثر با سلول‌های سرطانی مقابله کند.

طبق تحقیقی که در نشریه «New Journal of Chemistry» منتشر شده، یکی از چالش‌های پیش رو در درمان سرطان مقاومت بدن بیماران نسبت به داروها است. در همین راستا دارویی ابداع شده که نه تنها این مشکل را برطرف می‌کند بلکه ارزان‌تر و ایمن تر از نمونه‌های مشابه است.

هم اکنون داروهایی که براساس مشتقات پلاتینیوم ساخته می‌شوند به طور گسترده برای مقابله با انواع مختلف سرطان به کار می‌روند. اما چنین داروهایی بسیار گران هستند و عوارض جانبی متعددی دارند. علاوه بر آن سلول‌های سرطانی به سرعت نسبت به آنها مقاوم می‌شوند.

به گفته محققان نیکل یک جایگزین مناسب برای پلاتینیوم در داروهای سرطان است. زیرا ساختار الکترونیکی آن مشابهت زیادی با پلاتینیوم دارد و همچنین ارزان است.

در نتیجه این تحقیق که با همکاری محققان دانشگاه تیومن، متخصصان ترکیه‌ای و اسپانیایی و محمودی انجام شده، دو ترکیب مبتنی بر نیکل کشف شد که در مقابل سلول‌های سرطان ریه به عنوان ضدتومور فعالیت می‌کردند.

دمیر سافین استاد دانشگاه تیومن در این باره می‌گوید: نیکل برخلاف پلاتینیوم می‌تواند جئومتری مولکولی غنی‌تری ایجاد کند و به همین دلیل ترکیبات با ویژگی‌های بهبود یافته می‌سازد. با تکیه بر این امر می‌توان دارو را طوری بهبود داد که در مقابل سلول‌های سرطانی مقاوم نشود و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

این محققان تصمیم دارند تحقیقات خود را ادامه دهند تا ویژگی‌های داروهای جدید را بهبود دهند.