دانشگاه خوارزمی تهران امروز شاهد افتتاح مرکز نوآوری و رشد با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود تا زمینه برای تبدیل ایده‌های نوآور به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری با راه‌اندازی این مرکز رشد عنوان کرد: دانشگاه خوارزمی به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم و اثرمند در خلق ایده‌های نوآورانه اکنون بستری را برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا فراهم کرد. با توافق های صورت گرفته برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری البرز بر ظرفیت زیست‌بوم نوآوری این استان که قطب فناوری‌های زیستی به شمار می‌رود افزوده می‌شود.


ستاری با بیان این‌که قطب‌های بزرگ دارویی و زیست فناوری مستقر در استان البرز، ظرفیت خوبی برای تعامل با دانشگاه‌ها و خلق ثروت از ایده‌های نو دارند، ادامه داد: دانشگاه خوارزمی می‌تواند بر اساس مزیت های استان مانند زیست فناوری، گام های مهمی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.


ستاری، ایجاد فرهنگ کارآفرینی در میان دانشگاهیان، کسب درآمد دانشگاه از محل فروش پتنت و ارتباط با صنعت را از ضرورت‌های رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اگر اراده کافی برای توسعه زیست بوم نوآوری و فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد قطعاً شاهد خلق ارزش افزوده از ایده‌های جوانان مستعد و خلاق دانشگاهی خواهیم بود.


رئیس بنیاد ملی نخبگان، حرکت دانشگاه‌ها را در مسیر نوآوری و کارآفرینی یک ضرورت برای ارزش نهادن به ایده‌های نوآور دانست و افزود: برای این که یک جوان بعد از سال‌ها تحصیل بتواند جایگاه خود را در اقتصاد کشور بیابد و در حل مشکلات جامعه اثرمند و کارآمد باشد، نیازمند تحولی جدی در نگرش به جوان و ایده‌های خلاقانه او است.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که دانشگاه‌های فناور و نوآور مانند دانشگاه خوارزمی، از ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است، ادامه داد: محصول حاصل نقش آفرینی بخش خصوصی است و برای تولید محصول کارآمد باید بخش خصوصی روی پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری کند. پژوهشی که تماما توسط دولت حمایت شود کارآمد نخواهد بود.

بستری برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

ساختمان مرکز رشد و نوآوری دانشگاه خوارزمی پیش از این  کاربری اداری داشت که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجهیز شد و به بهره برداری رسید. اکنون در این مرکز رشد و نوآوری ۲۰ شرکت و ۲۵ هسته فناور مستقر هستند و بخش تکمیل نشده ظرفیت آن با اعلام فراخوان و جذب هسته‌های فناور تکمیل خواهد شد.
همچنین مرکز نوآوری دانشگاه خوارزمی در البرز که 4 برابر تهران ظرفیت دارد، با حمایت معاونت علمی و فناوری به بهره‌برداری می رسد.

فعالان فناور مستقر در این مرکز، ایده‌های نوآورانه خود را در حوزه‌های زیست‌فناوری، پتروشیمی، فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.