محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به پرورش نوعی باکتری و ساخت راکتوری شدند که با استفاده از آن می توان پساب دامداری ها و فاضلاب های شهری را تصفیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر احمد سلسبیلی مدیرعامل شرکت دانش بنیان، مستقر در پارک فناوری پردیس از کارآفرینان ایرانی غیر مقیم که با طرح بنیاد ملی نخبگان به کشور بازگشته  گفت: در این شرکت ساخت راکتور تولید کود و پرورش نوعی باکتری را در پیش گرفتیم تا به واسطه آن پساب دامداری و فاضلاب شهری را تصفیه کنیم.

وی گفت: روش‌های دیگری را قبلاً مورد مطالعه قرار داده بودیم اما مزیت روش جدید استفاده از باکتری‌های موجود در فاضلاب جهت تسریع در امر تصفیه و افزایش بهره وری سیستم تصفیه فاضلاب می‌باشد.

وی با بیان اینکه روش‌هایی که تاکنون برای تصفیه به کار گرفته شده‌اند بسیار قدیمی، پر هزینه و کم بازده هستند، بیان کرد: این روش‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی را به تصفیه خانه‌ها تحمیل کرده و حجم زیادی از لجن به وجود می‌آورند که این یکی از مشکلات روش‌های قدیمی است.

سلسبیلی با تاکید بر اینکه به دلیل اهمیت بازگشت آب برای مصارف دیگر، استفاده از روش‌های جدید می‌تواند کاربردی تر باشد، بیان کرد: با این روشی که اکنون در پیش گرفته‌ایم می‌توانیم پسآب حاصل از دامداری‌ها و فاضلاب شهری را تصفیه کرده، ماده‌ای با ارزش و گران بها به عنوان محصولی جانبی با بازار و قیمتی جهانی تولید و عرضه کرده و در عین حال آب تصفیه شده را مجدد به چرخه استفاده در کشاورزی بکار گیریم.

وی با اشاره به روش کار در این شرکت دانش بنیان گفت: در راستای تصفیه پساب، راکتوری را طراحی کردیم و از سوی دیگر نوعی باکتری را پرورش دادیم که می‌تواند از پساب تغذیه کند و موادی که به دنبال حذف آنها از جریان پساب هستیم را به عنوان غذا به این باکتری‌ها معرفی کرده و باعث حذف آنها از جریان پساب بشویم. بدین طریق مواد حاصل نهایی نوعی کود زیستی با ارزش و صرفه اقتصادی بالا بوده که به دلیل سنگینی و ته نشینی قابل استحصال است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از باکتری نوعی روش زیستی و بسیار جدید در تصفیه پساب به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: در واقع این سیستم جدیدی است که با استفاده از مقادیر بسیار ناچیز نمک‌ها و در واقع به واسطه باکتری‌ها پساب را تصفیه می‌کند.

وی گفت: این طرح در حال حاضر در مقیاس آزمایشگاهی در پارک فناوری پردیس پیاده سازی شده و پساب را تصفیه و سپس آب تصفیه شده را برای مصارف کشاورزی قابل استفاده می‌کند.

سلسبیلی افزود: این طرح در واقع برای هر ارگانی که استفاده شود درآمدزایی داشته و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تصفیه پساب را کاهش داده و حتی باعث صرفه جویی در هزینه‌های جاری آنان نیز بشود.

وی ادامه داد: در واقع محصول جانبی نهایی که حاصل تصفیه پساب است نوعی کود زیستی است که بازار بزرگی در جهان و ایران داشته و به دلیل قیمت بالای آن ارزش تولید و استحصال مناسبی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت راکتور طراحی شده در این شرکت برای تصفیه آب گفت: در حال حاضر رآکتور تحقیقاتی این شرکت با ظرفیت تصفیه ۱۴ لیتر در ساعت در پارک فناوری پردیس نصب شده و امکان تصفیه پساب‌های غنی از نیتروژن و فسفر را دارا است.

مدیر این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در حال آماده سازی طرح جهت اخذ مجوزهای تولید و پروانه بهره برداری از نهادها و سازمانهای مربوطه بوده و همچنین طرح را جهت اخذ گواهی دانش بنیانی آماده ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه با چندین ارگان صحبتهایی شده که از این راکتور و باکتری در تصفیه پسابشان استفاده کنند، گفت: شهرک‌های صنعتی، بنیاد مستضعفان و چندین دامداری اکنون از مهمترین بازارهای اولیه این طرح بوده و در حال مذاکراتی جهت جذب سرمایه اولیه تولید و همینطور تجاری سازی این محصول هستند.

وی گفت: در حال حاضر شرکت در حال جذب سرمایه جهت تجاری سازی و تولید نمونه نیمه صنعتی و صنعتی محصولاتشان است.