معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۶هزار تجهیز آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی وجود دارد که قابل کاربردی برای محققان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری امروز در برنامه تقدیر از آزمایشگاه‌ها و پژوهشگران آزمایشگاهی که در محل معاونت علمی برگزار شد، گفت: وقتی یک دانش آموز در آزمایشگاه با دستگاه ایرانی کار می کند یعنی که یک فرهنگسازی در زمینه آزمایشگاه در کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما می توانیم دستگاه های آزمایشگاهی را در کشور بسازیم گفت:ما می توانیم بر اساس نیاز دانش آموزان دستگاههای آزمایشی را طراحی کنیم که در این راستا با وزارت آموزش و پرورش صحبتهایی داشته‌ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه به صورت جدی از شبکه حمایت کنیم، افزود: اکنون کلیه اعضای علمی، نخبگان، ایرانیان مقیم خارج و محققان خاص از ۵۰تا ۹۰ درصد تخفیف آزمایشگاهی برخوردار می شوند.

به گفته وی، شبکه های آزمایشگاهی جایی هستند که باید حمایت از محققان را داشته باشند.

ستاری ادامه‌داد: تا آنجا که بتوانیم شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری راهبردی را تقویت می کنیم تا محققان در دانشگاهها و پژوهشگاه‌ها بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی گفت:ما بزرگترین خریدار صنعت آزمایشگاهی در کشور هستیم و بازار بزرگی داریم؛ هر کسی که دستگاهی دارد می تواند از این بازار بزرگی که فراهم شده استفاده کند و دستگاه خود را از طریق دانشگاهها و مراکز پژوهشی مورد تست و ارزیابی قرار دهد.

ستاری با تاکید بر اینکه ما تجهیزات زیادی در آزمایشگاه ها داریم که در اختیار محققان دانشگاهها و مراکز پژوهشی قرار گرفته است، گفت: اکنون بیش از ۱۶هزار دستگاه «های‌تک» در این آزمایشگاه های عضو شبکه فناوری راهبردی وجود دارد که بیشترین سرویس و خدمات را به محققان می دهند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی بر اساس نیاز دستگاه می‌خرد ولی ما دستگاه های زیادی را برای آزمایشگاهها قرار داده ایم، گفت:شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی اکنون در مرحله بلوغ است به طوریکه بیش از ۱۰۰هزار نفر عضو باشگاه مشتریان آن هستند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار شرکت دانش بنیان از خدمات آزمایشگاههای فناوری راهبردی بهره می برند، گفت: ۹۵هزار نفر به صورت متفرقه از خدمات آزمایشگاه‌های عضو شبکه بهره مند می شوند.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسانی که از تخفیف های شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی برخوردار می شوند به صورت مجدد می‌توانند از سهمیه خود بهره ببرند.

وی افزود: این خالص ترین خدمتی است که به عضو هیات علمی می‌دهیم.

ستاری اضافه کرد: در این راستا هزینه خدمات آزمایشگاهی را برای اعضای هیات علمی پایین آورده‌ایم تا آنها را ترغیب کنیم که از این شبکه استفاده کنند این باعث رشد بخش خصوصی هم می شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه با دانشگاه آزاد گفت: تفاهم های جدیدی با دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی کلیدی این سازمان و ورود به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی منعقد کردیم که در حال عملیاتی شدن است.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: پیش از این برخی از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در این شبکه استفاده می شد اما در تفاهم‌نامه جدید بخشی از تجهیزات آزمایشگاه های کلیدی دانشگاه آزاد وارد شبکه می شود.

ستاری با اشاره به ترغیب فعالیت آزمایشگاهی به صورت شبکه ای گفت: استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به صورت شبکه ای با تجهیزات پزشکی شروع شد و اکنون بیش از ۵۰ درصد دستگاه های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در زمینه تجهیزات پزشکی است.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز عمدتا تجهیزات آزمایشگاهی در خواستی محققان نیز تجهیزات پیشرفته با مبالغ بالا بود، گفت: در صورتی که برخی از این تجهیزات آزمایشگاهی موجود است و تنها یک هفته در سال کار می کند، متاسفانه این مشکل جدی در کشور به شمار می رود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: ما کلی تجهیزات در آزمایشگاه های دولتی داریم که استفاده نمی شود و باید این مشکل رفع شود.