هفته جهانی فضا به عنوان بزرگترین رویداد فضایی در جهان که همه ساله با هدف ترویج اهمیت فضا برگزار می شود، امروز با شعار «ماهواره ها زندگی را بهتر می‌کنند» آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  همه ساله روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهرماه) به عنوان هفته جهانی فضا برگزار می شود.

در سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال به عنوان هفته جهانی فضا، درنظر گرفته شود. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره جهان (اسپوتنیک) و امضای نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل است.

از این رو کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، در هر سال شعاری را برای آن در نظر می‌گیرد و هدف از این کار را همسو کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در سراسر جهان، در راستای هدفی مشترک عنوان کرده است.

امسال هفته جهانی فضا با شعار «ماهواره ها زندگی را بهتر می‌کنند» برگزار می شود که این موضوع نشان دهنده اهمیت فناوری فضایی در بهبود کیفیت زندگی روی کره زمین است.

سازمان فضایی ایران نیز با هدف کاربرد ماهواره در بهبود زندگی مردم از امروز به مدت یک هفته برنامه هایی را برای گرامیداشت این رویداد برگزار می کند و برای هر کدام از روزهای این هفته شعاری با هدف ترویج و توسعه دانش فضایی درنظر گرفته است.

روزهای هفته فضا شعار
یکشنبه ۱۳ مهرماه «ماهواره‌ها زمینه ساز تحول در ارتباطات»
دوشنبه ۱۴ مهرماه «ماهواره‌ها زیربنای توسعه آموزش و سلامت»
سه شنبه ۱۵ مهرماه «ماهواره‌ها و بهبود مدیریت مخاطرات طبیعی و محیط زیست»
چهارشنبه ۱۶ مهرماه «توسعه کشاورزی نوین با ماهواره‌ها»
پنجشنبه ۱۷ مهرماه «ماهواره‌ها و مدیریت هوشمند شهری» 
جمعه ۱۸ مهرماه «فناوری فضایی، ماهواره‌ها و شناخت جهان هستی»
شنبه ۱۹ مهرماه «خدمات نوین ناوبری و موقعیت یابی با ماهواره‌ها» 

سال گذشته روزهای هفته جهانی فضا به نام ۷ دانشمند ایرانی نامگذاری شد و امسال نیز با توجه به خدمات ماهواره‌ای ذیل و مرتبط با شعار جهانی، این نامگذاری صورت گرفته است. در راستای نامگذاری روزهای این هفته، برنامه های ترویجی و کاربردی در کل کشور برگزار خواهد شد که از جمله آن می توان به وبینارهای آموزشی با هدف ترویج و توسعه دانش فناوری فضایی و کاربردهای آن اشاره کرد.

موضوع وبینار زمان لینک دسترسی
استفاده از منظومه ماهواره های مکعبی برای آموزش از راه دور ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه http://www.skyroom.online/ch/arimeeting/wsw
بررسی ابعاد حقوقی منظومه های ماهواره ای بزرگ ساعت ۱۴ روزدوشنبه ۱۴ مهر ماه

live۴۰۱.videocake.ir

http://aionet.ir

معرفی اقتصاد نوین فناوری فضایی ساعت ۱۷ روزدوشنبه ۱۴ مهرماه

live۴۰۱.videocake.ir

http://aionet.ir

آشنایی دانش آموزان با فضا و ماهواره ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۱۳ مهرماه و ساعت ۱۸:۱۵ روز یکشنبه ۱۳ مهر ماه live۴۰۱.videocake.ir
فضا و زندگی من ساعت ۱۷ روزدوشنبه ۱۴ مهرماه live۵۰۳.videocake.ir
ماهواره ها چگونه زندگی بشر را بهتر می کنند ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه http://eseminar.tv/wb۱۴۳۸۰
رصد انلاین ماه ساعت ۲۲ یکشنبه ۱۳ مهرماه aionet.ir
مرزهای بیکران فضا ساعت ۲۰ یکشنبه ۱۳ مهرماه aionet.ir
پادکست علمی اتاق کنترل/ امادگی های قبل از سفر به فضا ساعت ۲۰ یکشنبه ۱۳ مهرماه http://isa.ir/s/mfaoIf

از سوی دیگر پیش از این سعید قربانی دبیر برگزاری هفته جهانی فضا در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح برنامه‌های سازمان فضایی ایران در این هفته، گفت: بخشی از برنامه‌های ترویجی هفته جهانی فضا در قالب تولید محتوای مستند از لایه بالادست حوزه فناوری فضایی تا لایه پایین دست زیست بوم این فناوری که خدمات و کاربردها هستند را شامل می‌شود. این مستندات مربوط به کاربردها و خدماتی از ماهواره‌ها می‌شود که در زندگی مستقیم مردم تاثیر دارند و بر مسائل اقتصادی و سهولت دسترسی به خدمات مورد نیاز مردم اثر می‌گذارند و اگر به نحو مطلوب تامین شوند باعث افزایش رضایتمندی شهروندی خواهند شد.

وی گفت: بخش دیگری که هر سال در این رویداد دنبال می‌شود تدوین مجله تصویری در قالب کارهای هنری از جمله موشن گرافی و آلبوم عکس است. در این بخش عکاسان حرفه‌ای نجوم، فعالیت‌های خوبی دارند. بخش دیگری هم به برگزاری مسابقه و جشنواره اختصاص دارد که از سنین کودک و نوجوان تا دانشجو و حتی بزرگسالان را در برمی گیرد. در این بخش عمده نگاهمان مربوط به لایه نوجوانان و کودکان است؛ آنهایی که ذهن‌های پویایی دارند و می‌توانند رویاپردازی کرده و ایده‌هایشان را در زمینه فضا به تصویر درآورده و برای ما بفرستند.

قربانی از برگزاری مسابقه «الو ماهواره» خبر داد و گفت: در این مسابقه از تمامی مردم خواسته ایم در این فراخوان شرکت کرده و فرض کنند که می‌خواهند یک ارتباط مکالمه‌ای با یک ماهواره اپراتور داشته باشند؛ در این مسابقه مردم باید به ما بگویند که چه انتظاراتی از ماهواره دارند و چه خدماتی مورد درخواستشان است. ممکن است بخشی از این انتظارات هم اکنون هم دایر باشد و مردم از آن بی اطلاع باشند و ما باید در قبال آن اطلاع رسانی کنیم. اما ممکن است بخشی از این انتظارات هم یک رویا محسوب شود و ما آن را به بخش‌های تحقیقاتی (R&D ) منتقل خواهیم کرد.

به گفته وی، این مسابقه به صورت بین المللی نیز برگزار شد و سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) نیز به جمع برگزارکنندگان مسابقه الو ماهواره پیوست.

مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با هفته جهانی فضا نیز گفت: سازمان فضایی خودش را مکلف به حمایت از طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با فناوری فضایی در حد بضاعتش می‌داند؛ بر این اساس در پرتال سازمان فضایی در درگاه هفته جهانی فضا، فرم ثبت ایده قرار داده شده است.

وی گفت: بخش خصوصی، استارت‌آپها و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می‌توانند برای هفته جهانی فضا هر برنامه و یا پیشنهادی که دارند به نام خودشان ثبت و انتظاراتشان را از سازمان فضایی ایران اعلام کنند. ما نیز براساس این درخواست‌ها از این ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

به گزارش مهر، همزمان با نخستین روز از هفته جهانی فضا، امروز یکشنبه مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی و آزمایشگاه ابوریحان بیرونی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی ایران با حضور حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران افتتاح و به بهره‌برداری رسید.