۳ کاشف ویروس هپاتیت C موفق شدند نوبل پزشکی ۲۰۲۰ را به دست بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از سایت نوبل، هاروی جی آلتر، مایکل هیوتن و چارز ام رایس برای کشف ویروس هپاتیت C موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شدند.

هاروی جی آلتر محقق پزشکی، ویروس شناس و پزشک آمریکایی  ۸۵ ساله است. مایکل هیوتن محقق انگلیسی است که همراه کیو- لیوم چو و جورج کاپو و دانیل بردلی در سال ۱۹۸۹ میلادی هپاتیت C را کشف کردند. چارلز ام رایس نیز ویروس شناس ۶۸ ساله آمریکایی است که هپاتیتC حوزه اصلی تحقیقات او است. این استاد ویروس شناسی دانشگاه راکفلر در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز برنده جایزه لسکر شد.

اکتشافات این محققان به شناسایی ویروس نوین هپاتیتC منجر شد. قبل از پژوهش های آنان کشف ویروس های هپاتیت Aو B  گام های مهمی در حوزه پزشکی بود اما هنوز برای بیشتر نمونه های انتقال هپاتیت در خون توضیحی وجود نداشت. کشف هپاتیتC  دلیلی برای ابتلا به هپاتیت مزمن را فاش کرد و در نتیجه آن تست های خون و داروهای جدیدی توسعه یافت که جان میلیون ها انسان را نجات داد.

این جایزه شامل یک مدال طلا و 10میلیون کرونر سوئد (بیش از یک میلون ۱۱۸ دلار دلار) است که بین برندگان تقسیم می شود.

سال گذشته پیتر راتکلیف انگلیسی، ویلیلام کائلین و گرگ اسمنزا آمریکایی برای کشف چگونگی فرایند احساس کردن و سازگاری سلول ها با میزان اکسیژن برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۹ شدند.