معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی ۲۳ کارگزار صادراتی در ۱۸ کشور برای صادرات محصولات دانش بنیان، یافتن شریک تجاری و بازاریابی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری مسعود حافظی اظهار داشت: کانال‌های صادراتی مرکز تعاملات بین‌الملل متشکل از رایزنان فناوری، شرکت‌های مدیریت صادرات و کارگزاران تجاری برون مرزی است که اینها ۳ بازوی اجرایی و تسهیل کننده صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

وی افزود: این مرکز شرکت‌های دانش بنیان را شناسایی و در راستای فرایند صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی ۲۳ کارگزار صادراتی در کشورهای خارجی با هدف توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان، گامی برای تسهیل در روند رشد صادرات دانش‌بنیان در ایران به حساب می‌آید. این ۲۰ کارگزار در بیش از ۱۸ کشور مستقر هستند و به واسطه این کارگزاران، خدمات صادراتی به شرکت‌ها ارائه می‌شود که بتوانند در آن کشور محصولات خود را عرضه کنند.

معاون کل دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یافتن شریک تجاری و بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش بنیان در کشور هدف مهم‌ترین مأموریت کارگزاران صادراتی مرکز است، عنوان کرد: ۳ کارگزار صادراتی در ترکیه و آذربایجان، ۲ کارگزار صادراتی در روسیه، ۲ کارگزار صادراتی چین، افغانستان، کنیا، مالزی، ۲ کارگزار صادراتی در اندونزی، عراق، سوریه، لبنان، عمان، هند، اقلیم کردستان، ازبکستان، بلاروس و انگلستان از سوی معاونت علمی مستقر هستند.

حافظی خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان درصدی از مبلغی را که باید برای دریافت این تسهیلات از سوی کارگزاران پرداخت کنند از مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به سایر خدماتی که شرکت‌ها از کارگزاران صادراتی دریافت می‌کنند، گفت: تحقیقات بازار، ثبت محصول، اخذ استاندارد، گرفتن شریک تجاری، ارائه تسهیلات برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور و… از جمله این خدمات محسوب می‌شوند.

وی افزود: همچنین، توسط برخی از این کارگزاران، نمایشگاه‌های دائمی محصولات شرکت‌های دانش بنیان در کشورهای هدف ایجاد شده است.