انتقال پذیری بیماری کووید ۱۹ در هر زمان و هر مکان ممکن است بسیار متغیر باشد. نوع G ویروس کووید ۱۹ که درحال غالب شدن در بسیاری از نقاط جهان است دارای انتقال آسان تر و سریع تری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که قدرت سرایت پذیری ویروس کرونا چقدر است، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

اخیراً برخی از کارشناسان ادعایی را مطرح کرده‌اند که سرایت پذیری ویروس کرونا در دنیا ۱۰ برابر شده است و این افزایش به دلیل جهش آن از نوع D به نوع G است.

سرایت پذیری یا قدرت سرایت از نظر علمی به معنی قابلیت انتقال بیماری از یک شخص به شخص دیگر است و یکی از ویژگی‌های اپیدمیولوژیک (همه گیر شناسی) هر بیماری واگیرداری بشمار می‌رود. همچنین عفونت‌زایی به قابلیت ایجاد بیماری توسط یک عامل بیماری زا (در اینجا ویروس کرونا) گفته می‌شود.

بررسی شواهد موجود نشان می‌دهد که به دلیل وجود تعداد زیادی موارد ناشناخته و شناسایی نشده (اعم از بیماران بدون علامت و بیماران در منزل و بدون تست)، محاسبه دقیق افراد مبتلا به این بیماری غیرممکن است. به همین دلیل محاسبه بسیاری از شاخص‌های همه‌گیر شناسی این بیماری دارای خطا و کم شماری است.

اگر میزان انتقال پذیری یک بیماری بیشتر از یک باشد، یعنی هر نفر بیمار بیش از یک نفر را آلوده کند، انتظار می‌رود که بیماری در جامعه افزایش یابد و اگر این عدد کمتر از یک باشد، بیماری در جامعه کاهش می‌یابد.

بر اساس مطالعه‌ای مقدار سرایت پذیری ویروس کرونا در ایران در یک بازه دو ماهه بین ۳.۹۴ تا ۵.۱۴ متغیر بوده است.

یک مطالعه نشان داد که میزان انتقال پذیری این بیماری حدود ۲ تا ۸ برابر شده است. اما شواهد دیگری مبنی بر افزایش چشم گیر این عامل (انتقال پذیری) مشاهده نشده است.

در زمینه افزایش عفونت‌زایی ویروس در شروع پاندمی، نوع D این ویروس بیشتر وجود داشت اما در حال حاضر مقالاتی منتشر شده‌اند که ادعا دارند، ویروس نوع G بیشتر از نوع D در جمعیت‌ها در حال انتقال است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد آلوده به ویروس نوع G، مقادیر ویروس بیشتری پخش می‌کنند و تعداد افراد بیشتری را آلوده می‌کنند. همچنین مقدار ویروس نوع G تولید شده در بدن بیماران بیشتر از نوع D است. اما هنوز شواهدی مبنی بر شدیدتر بودن بیماری ایجاد شده توسط نوع G وجود ندارد.

در نتیجه انتقال پذیری بیماری کووید ۱۹ در هر زمان و هر مکان ممکن است عددی پویا و بسیار متغیر باشد. نوع G ویروس کووید ۱۹ که در حال غالب شدن در بسیاری از نقاط جهان است دارای انتقال آسان‌تر و سریع‌تری است.