وزارت ارتباطات ویژگی ها و کاربردهای مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات را به عنوان یکی از مهمترین اجزای طرح کلان و زیرساختی این شبکه، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از وزارت ارتباطات، با راه‌اندازی مرکز داده مادر کشور یکی از مهمترین اجزای طرح کلان و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری رسید تا گام بلند دیگری برای ایجاد رونق «اقتصاد دیجیتال» و «ایران هوشمند» برداشته شود.

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات اواخر شهریور ماه امسال توسط متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت ظرف کمتر از ۶ ماه طراحی و آماده بهره‌برداری شد.

مرکز داده یکی از مهمترین اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است. در سال ۱۳۹۹ دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز راه اندازی شد و ماه گذشته نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان مرکز داده مادر در منطقه بومهن به بهره‌برداری رسید.

این مرکز دارای ظرفیت ۱۳ هزار و ۶۰۰ هسته پردازشی، فضای ذخیره‌سازی ۱۰ پتابایت، مرکز تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه، و مرکز دیتای بین المللی با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه است.

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست با ۱۰۰ رک و ۱۰۰۰ سرور قدرتمند راه‌اندازی شده است تا از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو و رایانماهای بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند.

از این پس با استفاده از ظرفیت این مرکز، پیام رسان ها، موتورهای جستجو و تولیدکنندگان محتوا می توانند خدمات مناسبتر ، با کیفیت تر و ارزان تری را ارائه دهند. البته با ایجاد مرکز تبادل ترافیکی در کنار مرکز مادر داده نیز، تبادل ترافیکی بین تولیدکننده و مصرف کننده محتوا تسهیل می شود.

در همین حال با وجود این مرکز، تولید محتوای داخل نسبت به پهنای اینترنت تقویت می شود و نقاط حضور شبکه دیتای بین الملل برای تمرکززدایی ترافیکی از تهران و رعایت پدافند غیرعامل بیشتر می شود.