شرکتی دانش‌بنیان در حال حاضر با تولید ۱۵ محصول دارویی دامپزشکی با پایه گیاهی، رتبه نخست کشور را به لحاظ تعداد داروهای گیاهی دامپزشکی به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری، درحال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل روز دنیا توجه به سلامت غذایی به خصوص مواد غذایی با منشا حیوانی است. استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی از قدیم در جوامع بشری برای درمان بیماری‌ حیوانات مطرح بوده است.

شرکتی دانش‌بنیان با اشراف بر روی این صنعت بزرگ و حیاتی در کشور اقدام به تولید داروهای گیاهی دامپزشکی کرد. داروهایی که در ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور تولید شده‌اند.

این شرکت استفاده از مواد اولیه گیاهی بومی ایران و ترویج توسعه و کاشت و پرورش این گیاهان را در برنامه خود قرار داده است. همچنین  «تمرکز بر کیفیت و اثربخشی داروها»، «توجه ویژه به طب سنتی کشور»، «پویایی و پیشرو بودن در زمینه‌های مختلف»، «خودکفایی و اعتماد به تولیدات داخلی» و «توجه ویژه به صادرات و بازارهای خارج از کشور» از اهداف و آرمان‌های شرکت در قالب دانش‌بنیانی است.

لاله حجازی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: کشور ما با توجه به تنوع آب و هوایی و گونه گیاهی از گذشته تا کنون توانسته در زمینه تولید داروهای گیاهی با مصارف گوناگون پیشتاز باشد. شرکت داروسازی باریج اسانس در تلاش است با تکیه بر پتانسیل‌های موجود و مواد اولیه داخلی گامی برای بهبود کیفیت و سلامت مواد غذایی با منشا حیوانی بردارد.

به گفته وی، مهم‌ترین هدف واحد دامپزشکی شرکت، جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی و ایجاد سبد کامل و جامعی از داروهای گیاهی است. برای رسیدن به این هدف هم اقداماتی مانند تحقیق و پیش فرمولاسیون داروهای جدید بر اساس نیاز بازار و منابع علمی معتبر، بررسی و پایش میزان اثربخشی و بهبود فرمولاسیون داروهای موجود و انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری مراکز و موسسات ذیربط را در اولویت قرار دادیم.

این فعال دانش‌بنیانی با اشاره به رشد تولید و افزایش میزان فروش ۳۰۰ درصدی محصولات دامپزشکی شرکت در چند سال اخیر، بیان می‌کند: گروه دامپزشکی مجموعه ما سال گذشته موفق به دریافت هشت موافقت اولیه تولید داروی دامپزشکی شد.

ورود ۳۰ قلم داروی گیاهی دامپزشکی تا ۳ سال آینده

به گفته حجازی، تولید، فروش و پخش محصولات دامپزشکی این شرکت، تحت شرکت جدیدی، فعالیت خود را از امسال آغاز کرده است و تصمیم دارد مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بالغ بر ۳۰ قلم داروی گیاهی دامپزشکی جدید را تا سه سال آینده وارد بازارکند که برخی از آن‌ها برای نخستین‌بار برای درمان یک نوع بیماری خاص فرموله شده‌اند.

این فعال فناور عنوان کرد: گروه دامپزشکی ما به زودی با سازمان دامپزشکی در حوزه آزمایشگاهی همکاری می‌کند. دریافت مجوز برای این کار هم در مراحل پایانی است و همکاری بزودی آغاز می‌شود. محصولات تولیدی ما انواع گواهی‌نامه‌های استاندارد کانادا و گواهینامه حلال را کسب کرده است.

این فعال دانش‌بنیان با اشاره به شیوع بیماری‌های تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد تنفسی در فصل پاییز، بیان کرد: با ورود به فصل سرما بیماری‌های تنفسی در طیور به علت عدم تهویه مناسب سالن‌ها افزایش می‌یابد و در دام‌های بزرگ نیز بیماری‌هایی مانند تب برفکی و بیماری قارچی در نتیجه افزایش رطوبت هوا تشدید می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه بیان کرد: در فصول سرد سال با توجه به تغییر جیره غذایی، بیماری‌های گوارشی مانند نفخ و اسهال شایع می‌شود که برای درمان نفخ از داروی گیاهی وتیزیم   و برای برطرف کردن اسهال دام نیزاز زاتاسین استفاده می‌شود که این شرکت توانست مجوز ساخت آن‌ها را به ترتیب در سال ۹۴ و ۹۷ کسب کند.

وی با بیان اینکه داروی« میرتووت»  برای درمان تب برفکی و دارویی برای رفع بیماری‌های کمپلکس تنفسی طیور بسیار مفید است، گفت: درکار آزمایی بالینی این فرآورده‌ها، نتایج خوبی نسبت به محصولات رقیب به دست آمده است.

این فعال فناور ادامه داد: محصول میرتووت (درمان تب برفکی ) به عنوان محصول شاخص شرکت داروسازی باریج اسانس و حتی شاخص در کشور است. این داروی گیاهی در سال ۸۵ از گروه دامپزشکی این شرکت وارد بازار شد. با توجه به اینکه واکسن تب برفکی نمی‌تواند مصونیت صددرصدی در مقابل این بیماری ایجاد کند بنابراین میرتووت یک داروی حیاتی برای بهبود این بیماری است و می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری و دام‌ها را از خطر مرگ نجات دهد.

وی افزود: داروی مایکوسیدین این شرکت  برای درمان قارچ حیوانات از دستاوردهای متخصصان گروه دامپزشکی شرکت است که از صفر تا صد آن در این شرکت تولید و ساخته شد. داروهای دامپزشکی این شرکت با اثرگذاری زیاد توانسته است جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها در سطح کشور باشد.

حجازی گفت: عمده جامعه هدف ۱۵ رقم محصول تولیدی گروه دامپزشکی شرکت به ترتیب برای دام‌ها، طیور، زنبور عسل و آبزیان است. شرکت ما هم‌اکنون دارای ۳۸ نمایندگی رسمی در کشور است و داروهای گیاهی دامپزشکی آن در بیش از یک هزار داروخانه دامپزشکی کشور به فروش می‌رسد.

کد خبر