قرار است یک کارآزمایی چالش انسانی برای واکسن استنشاقی بالقوه کووید۱۹ در انگلیس انجام شود که طی آن ۹۰ فرد سالم به ویروس کرونا مبتلا می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری  به نقل از دیلی میل، انگلیس نخستین کشور در جهان است که طی یک کارآزمایی چالش انسانی برای واکسن کووید۱۹، به طور عمدی داوطلبان سالم را در معرض ویروس کرونا قرار می دهد.

در همین راستا قرار است ۹۰ داطلب کمتر از ۳۰ سال دوزی از واکسن استنشاقی بالقوه کووید۱۹ را دریافت و در مرحله بعد به طور عمدی به کووید۱۹ مبتلا شوند.

شرکت hVIVO که در حوزه انجام چالش های انسانی تخصص دارد با همکاری امپریال کالج لندن این آزمایش را انجام می دهند.

قراراست این چالش انسانی از ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی آغاز شود و طی آن داوطلبان در یک کلینیک مخصوص در بیمارستان رویال فری لندن اقامت می کنند. در این کلینیک علائم بیماری آنها از نزدیک رصد می شود و نتایج آزمایش نیز تا ماه می سال آینده آماده خواهد بود.

به گفته پیتر اوپن شاو از امپریال کالج لندن، هدف این کارآزمایی چالش انسانی ابتلای داوطلبان به بیماری نیست بلکه تکثیر ویروس کرونا در بینی است.

 او در این باره می گوید: معتقدیم با رعایت کردن تمام جوانب احتیاط می توانیم میزان عفونت را به شیوه ای ایمن محدود کنیم.

سن این داوطلبان ۱۸ تا ۳۰ سال است و بنابراین کمترین ریسک ابتلا به کووید۱۹ را دارند.

 آنها پس از دریافت دوز واکسن مذکور باید به مدت دو هفته و نیم در کلینیک بمانند و علائم آنها مرتب کنترل می شود.

البته هنوز مشخص نیست داوطلبان شرکت در این چالش انسانی پول دریافت می کنند یا خیر. اما ممکن است هر فرد برای شرکت در آن حدود ۴ هزار دلار دستمزد بگیرد. پیش از این شرکت hVIVO به شرکت کنندگان آزمایش های مشابه توسعه واکسن آنفلونزا ۳۷۵۰ پوند پرداخت کرده بود.