معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی زیست بانک مغزی (بیو بانک اعصاب) این دانشگاه در دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر فریبرز ثمینی با اعلام این خبر افزود: مرکز زیست بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همت دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی و کارگروه ویژه توسعه و تعالی این علوم در کلان منطقه ۹، به منظور  فراهم کردن زمینه تحقیقات نوین برای متخصصین بیماری های سیستم عصبی به ویژه بیماری های پیشرونده و پیچیده مانند آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی، صرع، ام اس و بیماری های ناشی از ضربات مغزی تاسیس شده است. 

وی گفت: ارتقا دانش و توان پژوهشی متخصصین سلول های بنیادی، ترویج روش های درمانی نوین در این حوزه و ارتقا سطح سلامت از اهداف اصلی این مرکز است.

ثمینی خاطر نشان کرد: زیست بانک مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در چهار بخش تحقیقات، آموزش، تولید سلول های بنیادی و همچنین فراورده های سلول های بنیادی عصبی مانند نمونه های سرمی، مولکولی و بافتی، در راستای ارتقا و تولید علم نوین با انجام پژوهش های پایه ای و کاربردی ایفای نقش می کند و زیرساخت های لازم برای تامین منابع تحقیقات انسانی و خدمات سلول درمانی در زمینه بیماری های دستگاه عصبی را در استان و سپس در کشور توسعه می دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: باتوجه به ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب کلان منطقه ۹ آمایشی  راه اندازی این مجموعه، مسیر توسعه تحقیقات علوم اعصاب و تقویت ارتباطات آموزشی و پژوهش کلان منطقه ۹ و اشتراک دستاوردهای علمی نوین با دانشگاه های معتبر خارجی و جلب مشارکت متخصصین سایر حوزه های علوم پایه و بالینی در زمینه بیولوژی سلول های بنیادی را فراهم می کند.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب اظهار داشت: پیشرفت‌های روز افزون در زمینه‌ تصویربرداری عصبی و زنده از مغز انسان (مانند ام‌آرآی کارکردی) و ابداع روش‌هایی نوین در بررسی سطوح جزئی‌تر مغز و همچنین تفاوت های مشهود سیستم عصبی و پیچیده بودن ساختار مغز انسان نسبت به ساختار مغز حیوانات آزمایشگاهی، از دلایل اصلی شکل‌گیری «بانک مغز» است و این امر الزام به وجود نمونه بافت مغز انسانی دارد که کماکان به عنوان یکی از بهترین روش‌ ها برای بررسی دقیق تر ساختار و عملکرد مغزی است.

ثمینی درباره منابع تحقیقات انسانی و بافت های موجود اظهار داشت: نمونه های بیوپسی و اتوپسی، از بیماران در این مرکز جمع آوری و ضمن رعایت اصول اخلاق پزشکی در کمال دقت، نظارت و در دمای منفی ۸۰ درجه  نگهداری می شود تا برای تحقیقات در حوزه بیماری‌های دستگاه عصبی در اختیار محققان قرار گیرد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بانک های مغز در دنیا قدمتی نسبتا طولانی دارند و بزرگ‌ترین بانک مغز (Brain Bank) جهان در دانشگاه هاروارد است که بخش عمده‌ای از دانش امروزی ما درباره‌ بیماری‌های مختلف مغز و سیستم عصبی انسان و پیشرفت‌های حیرت‌انگیز دو، ‌سه دهه‌ اخیر مدیون بررسی بافت مغزی افراد بیمار و مقایسه‌ آن با مغز افراد سالم است.

ثمینی با اشاره به تاثیر راه اندازی بیو بانک اعصاب دانشگاه در پیشبرد تحقیقات علمی، پیشگیری و درمان بیماری های سیستم عصبی و کاهش بار بیماری ها در حوزه اختلالات عصبی در سطح منطقه و در کل کشور، خواستار فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بیشتر رسانه ها در این زمینه شد تا هم جامعه پزشکی و هم افراد علاقمند به اهداء، با آگاهی در این زمینه به غنای این مجموعه کمک کنند.