رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی گفت: ضرورت دارد تا با ورود به معاهده تحقیقات جنوبگان به فعالیت پژوهشی در قطب جنوب بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ بهروز ابطحی در یازدهمین نشست (مجازی) معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز (سه‌شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: ضرورت دارد تا با ورود به معاهده تحقیقات جنوبگان، به فعالیت پژوهشی در قطب جنوب بپردازیم.

ابطحی در این نشست ضمن اشاره به شباهت‌ها و تفاوت‌های فعالیت‌های بین‌المللی میان پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، اظهار داشت: پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از نظر فعالیت‌های بین‌المللی، علاوه بر وظایف پژوهشی وظایف حاکمیتی در نهادهای بین‌المللی دارد.

وی با اشاره به برگزاری دومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی در شهریور ماه ۱۳۹۹ بود، تصریح کرد: در این همایش بین‌المللی که به صورت مجازی برگزار شد ۴۰۰ نفر از بیش از ۱۵ کشور از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شبه قاره هند، استرالیا، اقیانوسیه و کانادا شرکت داشتند.

ابطحی همچنین به برگزاری کارگاه‌هایی در حاشیه این همایش اشاره کرد و افزود: در این کارگاه‌ها افراد از بیش از ۱۲ کشور حضور داشتند و ۱۲۰ مقاله در این همایش ارائه شد که ۷۰ مورد از آنها به صورت سخنرانی بود.

وی در پایان با اشاره به حوزه دیگر فعالیت پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در دریای خزر، به برگزاری برنامه‌ای به مناسبت روز دریای خزر پرداخت و خاطرنشان کرد: به‌نمایندگی از دولت فعالیت‌های خاصی در حوزه دریای خزر داریم.