برگزیده جایزه مصطفی(ص) گفت: ما توانستیم دو دستگاه جدید کنترل سرطان را طراحی و تولید کنیم و امیدواریم که این دستگاهها در دنیا مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری دکتر محمد عبدالاحد، برگزیده جایزه مصطفی(ص) امروز در مراسم نصب سردیس برگزیدگان سومین دوره جایزه مصطفی (ص) در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: سیستمی که در سال گذشته به خاطر آن جایزه مصطفی را دریافت کردیم خوشبختانه امسال مجوز وزارت بهداشت را اخذ کرده است.

دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه دستگاه تشخیص نواحی سرطانی حین جراحی به عنوان اولین دستگاه کاملا مستقل درمانی در دنیا اکنون دارای پروانه بهره برداری است، گفت: در حال حاضر این دستگاه مجوز وزارت بهداشت آی مد (اداره کل تجهیزات پزشکی) را گرفته و از اسفند ماه در کلینیک های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

عبدالاحد عنوان کرد: اقدامات برای صادرات این دستگاه آغاز شده است.

وی با اشاره به شیوع کرونا در دنیا گفت: ما امیدوار هستیم که با وجود کرونا به سمت حداقل مداخلات در درمانها حرکت کنیم به طوریکه کارهای جدید تحقیقاتی ما هم بتواند جایگاه خود را به خوبی پیدا کند.

عبدالاحد با اشاره به دو سیستم جدید طراحی شده گفت: اکنون دو سیستم طراحی کرده ایم که در انتهای مراحل کارآزمایی‌های بالینی قرار دارند؛ یکی از این محصولات، سیستم استفاده کننده از نیدل الکترونیکی است که بدون نیاز به نمونه برداری بتواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند که توده‌ای که تحت گاید سونوگرافی بررسی می‌شود، در صورت مشکوک شدن به آن بدون نیاز به بافت برداری، اقدام به شناسایی آن کند.

وی با اشاره به سیستم دوم گفت: سیستم دیگر، دستگاه «Real Time » است که با استفاده از این دستگاه می توان بدون آنکه توده بیمار در اتاق عمل باز شود و پارگی رگ‌های خونی اتفاق بیافتد عمل جراحی را انجام داد. تاکنون از این دستگاه بر روی ۱۹ بیمار مبتلا کارآزمایی‌های بالینی را آغاز کردیم.

عبدالاحد خاطر نشان کرد: با توجه به پاندمی کرونا بسیاری از جراحی‌های مربوط به سرطان کنسل شده است و متاسفانه افرادی که دچار بیماری‌های مزمن غیر واگیر هستند تحت فشارند از این رو استفاده از این روش ها و سیستم ها می تواند کاربرد فراوانی داشته باشد.

برگزیده جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه ایران زمینه خوبی برای همکاری میان دانشکده‌ها و مراکز مهندسی و پزشکی در حوزه عملیاتی و بالینی دارد، گفت: از آنجایی که تحقیقات پزشکی دارای دو بخش کلینیکی و کارآزمایی بالینی و حوزه مدل سازی حیوانی است  نیاز به این همکاریها وجود دارد. امیدوارم در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شویم که محصول CDP را به دنیا معرفی کنیم.